bramstorps växthus
Mitt första år med växthus och med att odla paprika. Varför har den blivit så liten till växten?, ca 20 cm hög, några 30-35 cm, började fröså i februari inomhus. För lite gödsling? Vill den har biobact eller något kalkrikare? benmjöl har jag hemma till vinrankan.... Nu har äntligen vita små blommor kommit på en del av mina ca 25st paprika plantor.. ska jag gödlsa mer eller? Vissa ser välmående ut med mycket fina blad, men vissa av växterna har flera superskrynkliga blad.. har väl varit för varmt i växhuset, det finns tyvärr inga luckor i taket på detta växthus, fattar inte varför man byggt det så, men jag brukar öppna flera dörrar istället. (växthuset är90kvm) Tack för svar!
Preussen
intressanta frågor. det är nog inte för varmt i växthuset för dina paprikor, luftvolymen är så pass stor så det behöver du inte oroa dig för. jag är mer nyfiken på vad det är för sort du odlar samt hur du odlar dem, dvs i kruka eller djupbädd, har du givit dem någon extra näring etc.

det är bra att de blommar. det kommer nog att gå bra ska du se.
bramstorps växthus
Tack för svar! jag har en termometer i växthuset på mitten av höjden och det händer att det är 40 grader där inne.. då får jag lite panik. Jag har gett dem minimalt med näring och odlar i ett djupt och brett fat, det är väl 5 paprikor i varje fat,, fick helt enkelt slut på krukor för de största gav jag till tomaterna ca 25 plantor. Paprikorna trängs väl lite grann, men jag är glad för att de äntligen har blommat och nu har det kommit små små gröna frukter. Gul paprika är det och jag köpte fröerna på tradera. Det kanske inte var bra, vi får väl se.
Jag borde väl plantera om paprikorna nu, men jag har inga spannar kvar : ) När är normal skördetid?

MVH Sara
Åsa, mälardalen zon 2
Om de bara precis har börjat bilda frukt säger jag normal skördetid sept-okt. Låter inte som någon snabb sort ifall du sådde i februari och de bara precis nu har bildat små frukter.

(det finns sorter som kan ge mogen frukt i augusti även vid sådd i mars men hade det varit någon sådan sort hade det funnits stora frukter vid det här laget, det tar ganska många veckor för en stor grön paprika att ändra färg)
bramstorps växthus
Tack för svar, ska jag plantera om nu eller låta dem vara? de är ca 35 cm höga.
Åsa, mälardalen zon 2
Flytta gärna över dem till något större ifall de har det trångt om fötterna, försök störa rötterna så lite som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon