Full version: Chokladkrage
honungsblomster
Tror mig nyligen ha sett en chokladkrage. Den var ca 50 cm hög, gänglig, mörkt röd-brun och luktade choklad. Kan det stämma? När jag googlar på chokladkrage får jag bara upp gula blommor. Finns det flera namn på den?
zissi
[attachment=37355:chokladblomma.jpg]
Kan det var den här blomman du menar?

Chokladblomma
Cosmos atrosanguineus
En chokladdoftande, mörkt purpurröd skönhet. Odlas gärna i kruka. Knölarna övervintras frostfritt, tex. i krukan. Blir ca. 60-90 cm hög. 1 knöl.
Eva 33c
CITAT (honungsblomster @ 01-07-2009, 23:39) *
Finns det flera namn på den?

Chokladkrage avser oftast Berlanderia lyriata, som är en gul sak. Medan Chokladblomma oftast avser Cosmos som zissi visar i sitt inlägg.
honungsblomster
Ja, chokladblomma måste det vara då.
Tack för svar!
Wayway
Ohej!
Har försökt hitta frön till en sån där!
Svårt i den här lilla staden verkar det som.
Någon som har tips vart man kan få tag i det? Finns kanske på nätet eller i närheten av Katrineholm?
tummenupp.gif
Myosotis
Frön har jag aldrig sett. Jag har köpt här på odla.nu, en knöl i fjol och tre små plantor i år. Det är nog för sent för det nu, men fråga i blomsteraffären om de kan beställa en planta till dig! De är inte härdiga.
Wayway
CITAT (Myosotis @ 08-07-2009, 19:23) *
Frön har jag aldrig sett. Jag har köpt här på odla.nu, en knöl i fjol och tre små plantor i år. Det är nog för sent för det nu, men fråga i blomsteraffären om de kan beställa en planta till dig! De är inte härdiga.

Kan vara därför jag inte hittat några. Haha
Då ska jag leta efter en knöl istället.
Tack!
tummenupp.gif
Lottas
Jag köpte en chokladblomma i våras. Trodde den var någorlunda vinterhärdig. Det stod ner till minus 30 på etiketten. Efter att ha läst den här tråden tror jag att jag tar in den med dahliorna i vinter. Det är ju en riktigt sköndoftande härlig växt, som jag vill ha kvar.

Ska den ligga torrt som dahlior eller vila som fuchsior? Någon som har provat?
Snigelhatare
Jag köpte en stickling i våras. Den blommar så vackert nu men inte doftare den choklad inte.
Myosotis
Nej, inte har man dem för doftens skull. Tycker faktiskt det är ett löjligt namn. Jag förälskade mig i min första utanför en blomsteraffär, den stod på trottoaren och var så vacker att jag inte kunde gå därifrån. Det slutade med att jag köpte den så klart crazy.gif . Att den påstås dofta choklad läste jag inte förrän långt senare.
Eva 33c
CITAT (Snigelhatare @ 09-07-2009, 11:39) *
Jag köpte en stickling i våras. Den blommar så vackert nu men inte doftare den choklad inte.

Hade en för nåt år sedan och håller med om doften. Vacker att se på däremot.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon