Full version: Myror
Lacamilla
[font="Comic Sans MS"][/font][size="7"][/size]
Hej Jag har fått myror under mina krukfat i växthuset. Tar bort dom,spolar med vatten, sätter dit faten igen, men när jag kollar igen är det fullt av myror och ägg.
Vad gör man?????]
Nu har jag satt upp dom krukor jag har på små pallar, men det ska man väl inte behöva göra.....
En fråga till, har flera gånger hitttat grodor i växthuset, gör dom nån nytta?
KURT
Grodor äter insekter, du kan välja en groda eller många insekter. Och myrorna gör inte heller speciellt stor skada, de är i huvudsak rovdjur, så länge de inte skyddar bladlöss så kan de få vara kvar.
smuleborg
CITAT (KURT @ 02-07-2009, 07:02) *
Grodor äter insekter, du kan välja en groda eller många insekter. Och myrorna gör inte heller speciellt stor skada, de är i huvudsak rovdjur, så länge de inte skyddar bladlöss så kan de få vara kvar.

Vi har mängder av paddor - och myror. Vågar inte tänka på hur det varit utan fastighetsskötaren Ulla (en av gammelpaddorna) med hela sin tjocka släkt och bekantskapskrets smile.gif .

Och nog placerar myrorna ut lusägg och försvarar sina mjölkkossor på tre-fyra ställen. Dock inte på Schersminen detta år, ta i trä (trädgårdsåret är inte slut).

Vi grävde bort ett bestånd stormhattar, en av de få växter som är "urspungliga" i denna torparträdgård (vi är rädda om det ursprungliga), förra hösten. De var årligen nedtyngda av löss. Jag tänkte, nu får vi se, placerar myrorna ut lusaäggen på samma ställe? I år ser vi att en av de plantor vi planerat där stormhattarna stod är angripna, dock måttligt, av löss och nog finns där myror (såklart). Stormhattarna är, på sitt nya ställe, helt utan löss.
M. Aalto
Hej.
Jag fick ett tips av en kompis, som jag inte vet om det fungerar än, har inte provat ännu.
Ge myrorna saften Fun Light, då ska dom tydligen äta ihjäl sig. Innehåller aspartam som är ca: 200 gånger sötare än socker.
KURT
CITAT (M. Aalto @ 02-07-2009, 20:34) *
Hej.
Jag fick ett tips av en kompis, som jag inte vet om det fungerar än, har inte provat ännu.
Ge myrorna saften Fun Light, då ska dom tydligen äta ihjäl sig. Innehåller aspartam som är ca: 200 gånger sötare än socker.

Nej det är bara en myt.
Alba
Myror gillar inte Kanel har jag läst.
PeterDeleter
Själv hade jag tidigare i år myror (gulaktiga) som käkade rötterna på tomater tex. Fick till slut bort dom tack och lov med detta medlet. Hur nyttigt det är vet jag iofs inte men jag har passerat bäst före datum så oroar mig inte.

Ta kål på myror
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon