Nu sådde jag min andra omgång med vaxbönor för tre veckor sedan men de bara vill sig inte i år!pratade med grannar som också sått två gånger men de har heller inte lyckats med dom i år inte ens i växthus,av två påsar har jag fått till sist sex plantor och de verkar kämpa för att "överleva"Bor på Småländska höglandet och våren har varit väldigt kall,kan det bero på det?för lite värme.
Har alltid lyckats så bra med dom alla andra år,kan det va någon ohyra som äter upp de nysådda bönorna innan de kommer upp ?Blommbönorna däremot har kommit upp men dom har tagit tid på sig också.Alla bönor jag satt har blötlagts två dygn innan planteringen.
Mvh Motti
Tidigare var det definitivt kylan som var problemet, bönorna är mycket känsliga för kyla och väta när de skall gro.
Åsa, mälardalen zon 2
02-07-2009, 09:00
+Bönor klarar ofta inte blötläggning i 2dygn de dör av syrebrist (ofta börjar de jäsa också då, därför ska man inte äta bönor som man blötlagt lite för länge, man kan bli sjuk då). Lägg dem istället på ett fat el. dyl. med blött papper och sätt plast över och låt stå inomhus (ej i gassande solljus). Plantera dem när den lilla roten börjar titta fram.
Tack för svaren !ja de första bönorna jag sådde var inte blötlagda det var andra omgången som var det,ja tydligen gjorde jag fel genom att blötlägga dom trodde annars att det skulle skynda på dom.Tycker ni det är för sent att pröva igen ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.