Full version: Vindruva sukribe
Malin_MeL
Jag satte en vindruva sukribe i våras, den står där, den lever men den växer inte....

den står i söderläge i ett hörne så den har sol fram till 14 skulle jag gissa. det är sur jord, jag har inte kollat men surjordsväxter trivs som fisken i vattnat hos oss, det har stått väldigt mycket gran tidigare på tomten. i samma rabatt står höstanemon och de växter så det knakar just nu

vad är felet?
behöver jag göda den?
den hade när jag köpte den två bara pinnar, det har kommit ett blad på den ena och två på den andra (långt ner på stänglarna) så det som ser levande ut just nu är väl 10 cm högt
Erika i Sandviken
Jag kan inte svara på varför den inte växer,men vår Sukribe växer i vårt växthus och den växer så det bokstavligen knakar.Jag har fullt sjå att gallra bort blad och klasar för att ljus ska komma åt och att klasarna som finns ska få utvecklas maximalt.

Kanske vill den ha varmare,speciellt under våren för att komma igång och växa tidigare.
skogstroll
vet inte om sur jord är det bästa för druvor, kanske ge den lite "matigare" jord? Jag har surjord på tomten men satt min druva i pås-jord, den växer så det knakar och det kommer massa druvor. Jag tvivlar på att den hade trivits lika bra ute i vanlig skogsjord...
Malin_MeL
varmt har den, jag bor i gbg och vi har haft 30 grader dagligen de senast två veckorna, men det är klart innan dess har det ju varit ganska kallt under våren. men det är ju ändå en druva som är härdig till zon 5 eller nåt, jag bor ju i zon 2!

Jag fick lära mig att till staketdruvor ska man ha surjord och till "växthus" druvor ska man ha vanlig jord. men jag börjar ju undra...
storm
Min sukribe har heller inte vuxit mer än 15 cm sen den vaknade strax före midsommar,vi planterade den i höstas efter jag fått den av en bekant som sålde sitt hus, den har vanlig blomjord och samma där den har sol fram till kl 14.
Gunilla T
Sukribe skall ha jord med lågt Ph värde. Om den inte växer kan det vara jordproblem.

Om du inte bearbetat jorden med torv eller Rhododendron jord har du för högt Ph värde och växten kan inte ta upp näring. Du gödslade väl innan du planterade?
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag tror inte att det är några fel alls det är oerhört vanligt att nyplanterade växter växer under jord först innan de sätter fart ovan jord. Det tar tid för växter att etablera sig, gödsla är ingen bra ide små växter brukar inte behöva så mycket gödning + man bör inte gödsla fleråriga växter med kväve efter midsommar..
Gunilla T
Ja, jag vet att det är försent med att gödsla så min fråga var om den gödslades innan plantering.

Det är alltid vanskligt att ställa diagnoser såhär och visst kan växter stå och stampa men surjordsväxter tvinar bort så småningom om de planteras i vanlig gjord.
Malin_MeL
ok, men jag har surjord, men nej jag gödslade inte, det var ett impulsköp och jag hade ingen gödning för surisar hemma, det är väl chrysan man kan använda? det bli väl aktuellt till våren gissar jag?

men det låter ju väldigt vettigt att den växer under jord just nu och etablerar sig. den mår ju inte dåligt, det tre blad jag har ser fina ut. jag får väl bara lugna ner mig och vänta och hoppas på det bästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon