Platinum
Jag har i år för första gången odlat en växt som heter Diakonrättika 'Minowase Summer Cross nr 3' (Raphanus sativus L. var. longipinnatus) och nu undrar jag lite förvirrat när man skördar den. Nämligen är det så att plantorna börjat utveckla blomställningar, samma sak noterar jag på somliga av rädisplantorna som stått lite längre.

Jag trodde rotfrukter utvecklade blommor först år två?

Betyder detta att rötterna som nog inte vuxit så mycket i storlek ännu är obrukbara när de börjat gå i blom?
Åsa, mälardalen zon 2
Rättika och rädisor går lätt upp i blom speciellt då det blir varmt och torrt.

Daikon bör inte sås innan juli även om en riktigt tidig sådd kan lyckas.

Runåbergs odlingsråd för Daikon:

"Denna snabbväxande, vita rättika är mycket vanlig i framför allt Kina och Japan, där den odlats i minst femtusen år. Den antas ha samma ursprung som vår europeiska rättika, men har utvecklats i en helt annan riktning. Mer än 25% av Japans grönsaksskörd upptas av daikon. De kinesiska varianterna är traditionellt oftast trubbiga, medan de gamla japanska är spetsiga. Numera finns det ett flertal mellanvarianter. Daikonrättikan, som föredrar en djup jord, blir 25-50 cm lång och 4-7 cm i diameter. Den är mycket spröd och saftig och används i hundratals asiatiska rätter. Rå i sallader och på bröd. Kokt och ångad. Stekt och friterad. Inlagd på många olika sätt. Torkad i bitar och stavar och som kronan på verket, skulpterad till festmåltider. Sent skördade rättikor går dessutom bra att lagra i källare under vintern. Den enda nackdelen med denna lättodlade grönsak är att de flesta sorter går i blom på sommaren om de sås på våren. Men trots det är roten ätbar en tid efter det att blomstocken börjat växa. Den bästa skörden får man vid sådd i juli. Man slipper då också en hel del av skadegörarna. Se vidare under rädisa för råd om odling.
SÅDD: Moderna blomningströga hybridsorter kan sås tidigt på våren. De andra i mitten av juli p.g.a. viljan att gå i blom till binas förtjusning. Sådjup 1-2 cm. Rötter för lagring sås i mitten av juli.

AVSTÅND: Gallra till 15-20 cm och håll ett radavstånd på 35-50 cm.

SKÖRD: Skörda så snart de nått ätbar storlek. Rötter som ska lagras skördas sent på hösten och behandlas som morötter. Daikon tål en del frost, men måste tina upp ordentligt innan skörd."

Även rädisor blommar lätt när det blir varmt och torrt, den får aldrig sakna vatten. Ofta brukar det bara ta runt 6-8v från frö till skördeklar planta. Jag tycker det funkar bäst med supertidig sådd av rädisa så den är skördad innan värmen sätter in. Rädisorna som blommar nu kan du dock spara några plantor av de bildar baljor som är ätliga som unga och smakar pepprigt och gott.
katah
Jag var borta hemifrån en vecka och visps hade alla mina rättikor också gått i blom.
Så jag underar också om det går att äta dom nu längre ?
katah
Vet ingen något om rättikor blink.gif ?

är dom ätbara när de har gått i blom ?
Åsa, mälardalen zon 2
De går att äta men de brukar bara bli träigare ju längre tid de blommat. Baljorna på rättikor brukar man dock också kunna äta så man kan ju låta någon stå kvar och bilda fröbaljor.
katah
Jag rev upp rubbet och hittade några hyfsat stora rötter som jag rensade och stekte med lök och kryddor i smör, gott blev det i alla fall.
de var inte beska som råa heller , men klart hade jag velat ha dom lite större ...

Nu har jag sått dajkon dit istället ... väntar på en bautaskörd på dom då whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon