Hej!
Har ett tråkigt problem som jag hoppas något kan hjälpa mig med.
Det är så att något äter upp allting jag sätter ut i rabatterna på framsidan av huset.
Hade odlat i krukor inne och satt ut ganska stora plantor, men varenda blad försvinner efter
någon dag, kvar är bara en stjälk. Om jag sår med frön ute så försvinner dem när dem
kommit upp efter ca 1 cm. Har bara problem på framsidan av huset, strax utanför går en väg, sedan är
de skog på andra sidan vägen.
Funderade först om de kunde vara rådjur, men de verkar ju vara så "småätit", rådjur borde väl
åta upp hela plantan? Även vissa knoppar kan försvinna ibland.
Det är mycket myror där, men dem äter väl inte blad?
Skickade med lite bilder på vissa av plantorna.
Du ser ut att ha fått ett angrepp av någon insektslarv. Kållarver t.ex. äter rent på det viset på några timmar...
okej tack för svaret, kan man göra något åt de? Något medel som inte skadar växterna?
Såpvatten och mekaniskt klämma allt man ser.
Och larverna är ofta nattaktiva, så ta en tur med ficklampa (och hoppas att inte grannarna ringer polisen!)
Hej!
Var nu ute och tittade nu vid halv ett ungefär, de kryllade på bladen med dessa små rackare, skickade
med en bild. Inte ser de ut som sniglar inte!
Någon som vet vad det är och hur man får borta dem?
Ser ut som en tvestjärt. Gränsar till nyttodjur eftersom de även äter stora mängdet bladlöss. Men de kan ju ge sig på växterna också, uppenbarligen...
Sök lite här på forumet så hittar du lite tips, bl.a. fällor av fuktig wellpapp där de gärna gömmer sig på dagen, då kan du lätt fånga dem, eller nåt tips om att använda myrr.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.