Trodde inte det växte såna här knepiga blommor vilt i Sverige, tji fick jag.
Den växer rätt nära ett nedlagt grustag, så marken är rätt sandig.
Men vad är det för något? Fridlyst? Spridda frön?
Grejen i mitten av blomman är brutal enligt min mening, rena rama södern
Monica B
02-07-2009, 10:46
Det är en vallmo, en Papaver orientalis. Förmodligen en "rymmare" från närbelägna trädgårdar. Den är inte fridlyst, däremot så kan den vara svår att gräva upp då den har en lång s.k. pålrot och man får gräva väldigt djupt för att få upp den. Grejen i mitten är fröhuset. Det kan du knipsa av när det börjar bli moget och så kan du ju så fröna istället för att gräva upp. Vill du inte hålla på med det så går det att köpa sådana här vallmo i alla möjliga olika färger på plantskolorna.
Här ser Du olika stadier av valmon. Har fler "brutala" bilder på just valmo. Bild 1 fördold skönhet Bild 2 utslagen skönhet Bild 3 med krage Bild 4 avklädd skönhet
dotpointer
02-07-2009, 11:58
Wow.
Och den här har spritt sig och lever vilt?
Gillar saker som lever vilt och klarar sig själva.
Har fingerborgsblommor som ploppar upp lite varstans, rena cirkusen, and I love it.
Trodde vallmo var för känsligt för att klara övervintring i det fria på det här sättet.
Den här står ju dessutom in under några slyträd = inte så mycket sol.
MariaS
02-07-2009, 12:05
VAllmo är egentligen en ganska anspråkslös växt. En av våra absolut vanligaste trädgårdsrymlingar jämte malvorna.
dotpointer
02-07-2009, 12:09
Har lyckats bättre med plantor jag köpt som jag stoppat ner och sedan som spritt sig naturligt än sådana jag frösått från starten. Så gjorde jag med fingerborgsblomma t ex.
Kan man köpa vallmo så också?
(Känns lite som stöld att gräva upp vallmon från grustaget...)
MariaS
02-07-2009, 12:23
CITAT (dotpointer @ 02-07-2009, 13:09)
Har lyckats bättre med plantor jag köpt som jag stoppat ner och sedan som spritt sig naturligt än sådana jag frösått från starten. Så gjorde jag med fingerborgsblomma t ex.
Kan man köpa vallmo så också?
Många plantskolor och handelsträdgårdar har vallmo som plantor i sitt standardsortiment!
Gasolgrill
02-07-2009, 12:30
CITAT (dotpointer @ 02-07-2009, 13:09)
Du behöver inte gräva upp den. Knipsa bara av fröhuset när den börjar torka till så har du frön att utgå ifrån.
dotpointer
02-07-2009, 12:31
Kul
Tack.
dotpointer
02-07-2009, 12:37
CITAT (Gasolgrill @ 02-07-2009, 13:30)
Du behöver inte gräva upp den. Knipsa bara av fröhuset när den börjar torka till så har du frön att utgå ifrån.
Ungefär när bör man vara ute då?
Det är en cykeltur till blomman, så bör ha lite timing.
wibemo
02-07-2009, 12:40
vissa valmo förökas lättast med rotskott. Hade jag inte haft mördarsniglar så hade jag gärna skickat ett par rötter till Dej
dotpointer
02-07-2009, 12:48
CITAT (wibemo @ 02-07-2009, 13:40)
vissa valmo förökas lättast med rotskott. Hade jag inte haft mördarsniglar så hade jag gärna skickat ett par rötter till Dej
Rötter låter kul, fick några Bergenia från en här på Odla för nåt år sen, de växer flitigt
Kan man inte diska bort ev. mördarsnigelägg, eller menar du att du har brist på vallmo?
wibemo
02-07-2009, 13:30
jag har INTE brist på valmo så visst kan jag skicka lite "tvättade rötter" om DU vill. Vi måste bara samköra så att Du är hemma så inte brevet blir liggande .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.