naturlig
02-07-2009, 10:43
Är det någon som vet om det finns något säkert sätt att avgöra om det är en geting eller ett bi man har framför sig? Mitt exemplar har tydlig "getingmidja" men är också lite luden på överkroppen. Spetsig stjärt med gadd.
Tacksam för svar!
Naturlig
Bina brukar vara knubbigare och ha "landningsställen" nerfällda då dom flyger, det är dom och pälsmössan fram som jag brukar titta på.
Dessutom så brukar det vara ganska mycket pollenklumpar på "landningsställen"
naturlig
02-07-2009, 11:32
Tack! Men har då också biet getingmidja??
Jag kan inte se landningsställen, eftersom den är död, och benen ligger intill magen.
Gossen Ruda
02-07-2009, 12:17
Alla getingar har en inskärning på facettögats insida, en sk ögonvik. Vidare så viker getingarna ihop vingarna på längden så att dom i vila ser ut som en hopslagen solfjäder. Det är dom ensamma om. En del getingar kan vara rätt så ludna på mellankroppen.
naturlig
02-07-2009, 13:30
Tack igen! Jag glömde säga att de har knaprat i sig en kvadratmeter väggskiva (tritex tror jag det är) - skulle bin kunna göra det?
Gossen Ruda
02-07-2009, 14:16
CITAT (naturlig @ 02-07-2009, 14:30)

Tack igen! Jag glömde säga att de har knaprat i sig en kvadratmeter väggskiva (tritex tror jag det är) - skulle bin kunna göra det?
Knappast, det är bara getingar som använder trä till sina bon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.