autumnleaf
Såg något underligt på vårt pilträd, det ser ut som någon löst eller kliat sig mot stammen.
Har aldrig sett detta förr, tänkte kolla om någon här har någon teori kring vilket djur det kan vara som besökt oss?

fyra.jpg

tre.jpg

ett.jpg

två.jpg

MariaS
Rådjur som fejat hornen?
*Stintan*
Katt kanske.
Huggorm
Rådjur är ju det man genast tänker på, men dom brukar sällan ge sig på såpass stora träd
Gossen Ruda
Jag skulle nog också gissa på katt. Om det är långt ner, annars björn.
autumnleaf
Klösningen eller vad det nu är, är på botten av stammen.
Sträcker sig en bit uppåt,
våran innekatt var vi dit med, hon nådde inte riktigt upp till det högsta sönderrivna stället.
Hon är normalstor.

Vi har dessutom sett tecken på att något djur legat i skogen bakom vår tomt,
en ganska stort område var "nedplattat" som om ett djur legat där.
Var så på ett par ställen i skogen bakom oss.

Något djur är på besök, men frågan är vad?

Gossen Ruda
En stor katt kanske? Nej, jag har inga övriga förslag. Rådjur tror jag inte på. När hornen växt färdigt skall basthuden fejas av men den perioden är slut nu. Nu pågår brunsten och då kan visserligen bocken anfalla småträd men så små att han klarar av att fälla dom. Tror inte han skulle klara ett träd av den här storleken. rolleyes.gif
Huggorm
Kanske lodjur också vässar klorna på träd som tamkatter? rolleyes.gif
Sussie F-Flower
Jag tror nog att det är en bock som gått och markerat. Dom markerar sitt brunstrevirområde med sitt doftkörtelfält som sitter uppe vid hornen i pannan och det kan pågå ända fram i mitten/slutet på augusti beroende på vart i Sverige det är. (Det fejas alltså inte bara när basten ska bort...)

Bockarna brukar gå samma "rutt" och syna av sitt revir morgon (ca 4-5 den ljusaste tiden) och kväll (20-21) och dom brukar nästan alltid gå samma tur, så bara du kommer på vilken tid han är där så kan du sedan gå ut och kolla varje dag ungefär vid samma tider/ljus.
Bockarna brukar även sparka upp kala fläckar i marken/gräset bredvid trädet som det har markerat. Kolla om du ser något sånt...
Även getterna har doftkörtlar mellan bakklövarna som de också kan markera sina dofter med.

Hade skrapmärkerna befunnits på ca 2 m höjd hade det kunnat varit en älgtjur men det syns att det är långt ner på stammen.

Om det hade varit lodjur så hade det också varit högre upp på stammen då dom sträcker på sig när dom markerar eller "vässar".
*Stintan*
Ja jag tror fortfarande på katt. Iallafall såg min hängpil som var katternas favoritträd ut sådär.
Sussie F-Flower
CITAT (*Stintan* @ 02-07-2009, 20:54) *
Ja jag tror fortfarande på katt. Iallafall såg min hängpil som var katternas favoritträd ut sådär.

Jaa... det kanske det skulle kunna vara också... dunno.gif men kan dom verkligen "stöka till" i barken så att det blir så där... alldeles fransigt..? crying.gif giggle.gif
Jag menar, kan dom verkligen åstadkomma så mycket, med sina små om än vassa klor...?
MariaS
CITAT (Sussie F-Flower @ 02-07-2009, 21:15) *
Jaa... det kanske det skulle kunna vara också... dunno.gif men kan dom verkligen "stöka till" i barken så att det blir så där... alldeles fransigt..? crying.gif giggle.gif
Jag menar, kan dom verkligen åstadkomma så mycket, med sina små om än vassa klor...?

Jag har en ganska stor hankatt som vässar klor på allt han inte får, men för att avverka en så stor yta krävs i alla fall ihärdigt vässande i mer än en månad! Nej det är definitivt ett större djur än tamkatt
Meriona
Maria hann före, jag kände samma sak, inte sjutton kan en katt göra det där på en kort tid inte.... crazy.gif Men jag vill inte ge mig på att gissa vad det verkligen är, om inte lo så övergår det mitt förstånd.... unsure.gif
Krister K
autumnleaf Vart bor du i landet? Jag har tittat på dom här ett flertal gånger men blir inte riktigt klok på vad det är. Men har två-tre teorier. Men kunde vara bra att veta vart detta är gjort?
Sussie F-Flower
CITAT (Krister K @ 02-07-2009, 22:11) *
autumnleaf Vart bor du i landet? Jag har tittat på dom här ett flertal gånger men blir inte riktigt klok på vad det är. Men har två-tre teorier. Men kunde vara bra att veta vart detta är gjort?

Ursäkta att jag svarar... blush.gif Verkar inte som att hon är "online" just nu...
Verkar bo i norra Hälsingland såg jag när jag kollade hennes profil...
("granne" med mig som bor i södra Medelpad... rolleyes.gif )
Red Top
Vild gissning.

Det kan vara vildsvin. De skaver sönder träd samtidigt som de kliar sig och doftmarkerar.
pejori
Vildsvin var också min första tanke när jag såg det. tummenupp.gif
Något horndjur som god tvåa.
skogstroll
Vi hade en stor kissekatt förut, han fullkomligt demolerade päronträdet som nu inte längre existerar. Han var en välväxt hankatt. Där jag bor nu är det ett fasligt rännande på hankatter hela tiden, antagligen ännu värre när man inte är hemma. Hemma har jag räv på besök ganska ofta men jag vet inte om de har behov av att vässa klorna på träd.
Krister K
CITAT (Sussie F-Flower @ 02-07-2009, 22:17) *
Ursäkta att jag svarar... blush.gif Verkar inte som att hon är "online" just nu...
Verkar bo i norra Hälsingland såg jag när jag kollade hennes profil...
("granne" med mig som bor i södra Medelpad... rolleyes.gif )

Aha. Man kan kolla i profilen. Är relativt ny här så har inte koll på allt än whist.gif

Men som två ovanför också har varit inne på så ser det ut som det är vildsvin som gnuggat sig emot trädet. Men nu blev jag lite osäker ändå. Har ni fått upp vildsvinen där. Jag vet att det är vildsvin upp till Borlänge.

Lodjur hade klöst högre upp.

Så mina två kvalificerade gissningar är. En större katt eller vildsvin
KURT
Det har inte varit någon cirkus med elefanter i närheten?
*Stintan*
Skulle vilja se den trädgård där den enda skadan vildsvinen åstadkommer är en lite uppruggad trädstam. När började dom nöja sig med att gnugga sig mot träd? Låter inte som om ni haft besök av dessa marodörer.
saga
Jag har en Kinesisk sekvoja som har liknande skador, fast värre... Områdets katter älskar att vässa klorna mot den. Lite trist eftersom trädet är sällsynt i Sverige (såvitt jag vet).
autumnleaf
Tack för alla tips på olika djur. Jag bor i Edsbyn, norra Hälsingland.
Vildsvin har vi troligen i trakten, läste i tidningen att ett vildsvin blivit skjutet ca 1 mil från oss.

Vi har tre pilträd och dessa klösmärken finns på alla tre träden, och har inte synats till.
Katter stryker det omkring, men vi är ute och hemma nästa hela dygnen så om det är katter
så är det på natten de varit aktiva med klösandet.

Vi får fortsätta spana och hålla ögonen öppna,
lovar att rapportera om vi får ett svar på denna gåta!
Meriona
Sitta bakom gardinen inatt kanske? blink.gif
Red Top
Har ni fått syn på marodören än?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon