|
grillbryggan
02-07-2009, 11:50
Har i år grävt upp halva tomten och börjat odlat. Börjar fundera inför nästa säsong. Vet att jorden är dålig och behöver förbättra den så den blir luftigare. Kommer inte hinna få ihop så mycket kompost att detta kan genomföras till nästa år. Kan man blanda i torv för att få den bättre till nästa år? Måste man köpa dyra påsar på gardencenter med mull eller finns det något billigare alternativ? Jag har nämligen ganska stora ytor att förbättra! Tacksam för hjälp (speciellt är min plånbok taksam........)
Åsa, mälardalen zon 2
02-07-2009, 12:00
Det tar ofta många år att förbättra en jord oavsett vad man använder, torv är en kortsiktig lösning eftersom den bryts ner. Det billigaste brukar vara att höra med något stall/ridskola ifall man kan få hämta en släpkärra med skit, står hästarna på halm brukar det vara det bästa men skit med strö funkar det med. Hästgödseln ska gärna vara brunnen men sånt som pumpor växer även i färskare skit så gräver man ner lite färskare skit någonstans kan man ju odla sånt som pumpa/squash där första säsongen.
Allt organiskt material brukar dock funka bra att jordförbättra med även sånt som torra löv etc. kan grävas ner (gärna med gödning eftersom det går åt kväve vid nedbrytningen).
Det beror lite på vad det är för jord du har. Men bra material att jordförbättra med, som går att köpa till rätt priser i stor mängd är: BArkmull... förbättrar struktur i bl.a. lerjordar. Lera innehåller ofta mycke näring redan och behäver därför bara luckras upp så växterna kan tillgodogöra sig näringen. välbrunnen stallgödsel... Mycket bra i sandjordar, som ofta är näringsfattiga och ibland lite för väldränerande.
Torv kan man ibland köpa billigt i vissa kommuner, men den är inte varaktigt jordförbättrande, då den vid fördelning ofta förmultnar snabbt. Torv är mer ett komplement vid etablering av nya växter, eller så har man uteslutande torvprodukter i stor mängd på en plats för surjordsväxter.
Källtorpet L&T
02-07-2009, 12:08
halm eller stallgödsel.. jag har både och om du behöver..
grillbryggan
02-07-2009, 13:23
Har tillgång till hästskit med strö. Tänker använda mig av detta. Den är dock inte brunnen men tänker mig att man gräver ner den på hösten.....Läste dock i Lena Israelssons bibel att man även skall gödsla på våren med obrunnen skit. Jorden känns dock helt kompakt och hård och vill därför inför nästa säsong göra det jag kan för att göra jorden mer porös och snällare mot mina plantor. Kanske skall man satsa på en rejäl laddning med barkmull. Är det någon som vet var man får tag på detta till ett humant pris???? Granngården kanske??? Tack för erbjudandet.......... Men jag har egen skit i mitt liv.....
Källtorpet L&T
02-07-2009, 13:59
vräk på dynga och blanda ner i jorden..
barkmull borde du ju kunna köpa som bulkvara, alltså på lösvikt.. kolla med handelsträdgårdarna i dina trakter och fråga vars dom tar barkmull och liknande ifrån, alternativt kyrkogårdsförvaltningen..
Kolla med entreprenörer som säljer matjord, de brukar ha eller vet vem som kan ha barkmull.
Kolla med entreprenörer som säljer matjord, de brukar ha eller vet vem som kan ha barkmull.
På en odlingslott, som jag hade för länge sedan, var jorden bra styv. Ett rejält lass med GROV sand, i 5 cm tjockt lager, fräste jag ner. Billigt och med skapligt resultat. Användes för fin sand på styv jord blir resultatet cementliknande.
Jag tycker att det fungerar bra med att täcka jorden med ett ordentligt lager gräsklipp(5-15 cm). Följande år brukar jorden vara porös och härlig att bearbeta. En varning för sorkar kan dock vara på sin plats.
grillbryggan
05-07-2009, 21:45
Vräk på dynga..........
Finns det en risk att man lägger på för mycket dynga? Skall man lägga på denna höst eller vår???
CITAT (grillbryggan @ 05-07-2009, 22:45)  Vräk på dynga..........
Finns det en risk att man lägger på för mycket dynga? Skall man lägga på denna höst eller vår??? Har man en lerjord som redan är väldigt näringsrik, förlorar man vitsen med näringen, vilken istället kommer att rinna ut i sjöar och vattendrag... Om man överhuvud taget lägger på mycke gödsel för jordförbättring, så gör man det på våren, så växtligheten kan tillgodogöra sig näringen. Gödslar man för sent, riskerar man att växterna går in i en ny tillväxtperiod istället för att avmogna inför hösten och växterna riskerar att dö under vintern.
karinmaria
12-07-2009, 14:37
Potatis! Har inte själv provat men det lär vara effektivt att odla potatis på förut obrukad jord för att få den lucker.
Lägg sättpotatisen direkt på backen och täck med ett tjockt lager halm. Potatisen liksom gräver sig ned i jorden och gör den lättare.
CITAT (karinmaria @ 12-07-2009, 15:37)  Potatis! Har inte själv provat men det lär vara effektivt att odla potatis på förut obrukad jord för att få den lucker.
Lägg sättpotatisen direkt på backen och täck med ett tjockt lager halm. Potatisen liksom gräver sig ned i jorden och gör den lättare. Det förslaget kommer kräva spett och hacka på styv lera, för att få upp potatisarna igen! Lera MÅSTE jordförbättras före plantering!
smuleborg
12-07-2009, 21:25
Vårt trädgårdsland, cirka 30 kvm, bestod för fyra år sedan av lerjord med en massiv matta av diverse flerårigt "ogräs". Vi spadgrävde bort det allra översta skicktet (grässvålen, som vi i och för sig skakade; vi blev skakade), sedan djupgrävde vi och rensade. Vi rensade inte med förstoringsglas för ögonen, men ändå.
Årligen har vi om hösten tillfört klippta löv (för mullhalten) och om våren rejält med brunnen stallgödsel (för mullhalten och som gödsel).
Vi spadvänder (men inte djupgräver) landet varje höst (därom tvistas det), men väntar inte in i det längsta; vi vill att maskarna ska hinna ner, innan frosten sätter till; maskarna är trädgårdens viktigaste arbetare.
Idag är jorden lucker, mörk. Man kan sätta ner en spade hur lätt som helst.
Anja Danmark
12-07-2009, 22:01
Hej,
der findes en rigtig god, dansk hjemmeside: www.havenyt.dk som kan give svar på næsten alt.
Prøv at søge på "jordforbedring" - så finder du helt sikkert noget, der kan bruges!
Mvh Anja
CITAT (smuleborg @ 12-07-2009, 22:25)  Vårt trädgårdsland, cirka 30 kvm, bestod för fyra år sedan av lerjord med en massiv matta av diverse flerårigt "ogräs". Vi spadgrävde bort det allra översta skicktet (grässvålen, som vi i och för sig skakade; vi blev skakade), sedan djupgrävde vi och rensade. Vi rensade inte med förstoringsglas för ögonen, men ändå.
Årligen har vi om hösten tillfört klippta löv (för mullhalten) och om våren rejält med brunnen stallgödsel (för mullhalten och som gödsel).
Vi spadvänder (men inte djupgräver) landet varje höst (därom tvistas det), men väntar inte in i det längsta; vi vill att maskarna ska hinna ner, innan frosten sätter till; maskarna är trädgårdens viktigaste arbetare.
Idag är jorden lucker, mörk. Man kan sätta ner en spade hur lätt som helst. Bästa metoden att jordförbättra lera. Gräva på hösten, så tjälen spränger aggregaten (jordklumparna) och tillföra mull och gödsel på våren. Det är ju faktiskt exakt så alla bönder gör på lerjordar, och sån mark som tomtmark sen, är sällan svårarbetad.
smuleborg
14-07-2009, 18:54
CITAT (MariaS @ 13-07-2009, 12:33)  Bästa metoden att jordförbättra lera. Gräva på hösten, så tjälen spränger aggregaten (jordklumparna) och tillföra mull och gödsel på våren. Det är ju faktiskt exakt så alla bönder gör på lerjordar, och sån mark som tomtmark sen, är sällan svårarbetad. Ja  . Men när jorden inte längre är lerjord, här tvistas det om höstgrävning är det optimala. Det är lätt att fortsätta av bara farten, när man som vi "började" med lerjord. Det har någonting att göra med att störa (vända upp och ner) på microlivet. Det här kan du betydligt bättre än jag.
Gunilla T
14-07-2009, 19:08
CITAT (smuleborg @ 14-07-2009, 19:54)  Men när jorden inte längre är lerjord, här tvistas det om höstgrävning är det optimala. Det är lätt att fortsätta av bara farten, när man som vi "började" med lerjord. Det har någonting att göra med att störa (vända upp och ner) på microlivet. Det här kan du betydligt bättre än jag. Du har så rätt smuleborg - gräver man och vänder på jorden på hösten fryser småkrypen ihjäl och de som lever på ytan begravs så om man inte måste för lerans skull så låt bli.
Precis. Alla jordar som inte består av lera, ligger bäst där de ligger på hösten. Visserligen kan man lägga ut ett lager med halm, gräsklipp eller något annat material, som under vintern sysselsätter jordtillverkarna. Men vänta då till våren innan ni vänder och framför allt, gödslar. Inte ens lerjord gödslas på hösten!
smuleborg
14-07-2009, 21:18
CITAT (Gunilla T @ 14-07-2009, 20:08)  Du har så rätt smuleborg - gräver man och vänder på jorden på hösten fryser småkrypen ihjäl och de som lever på ytan begravs så om man inte måste för lerans skull så låt bli. Ja, det är så jag har för mig "att det är". Det är slut med höstgrävning för vår del. Och - Jag nämnde det tidigare, höstgräv (underförstått om du har lerjord) men inte alltför sent. I trädgårdsböcker kan det typ stå - Vänta in i det längsta och höstgräv precis innan frosten slår till. Daggmasken är jordens värdefullaste arbetare. Vänta därför inte in det längsta med höstgrävning. Mitt tips: Höstgräv, om du har lerjord, så snart du kan. Och så annat värdefullt, värt att värna om. Idag har vi inte lerjord i trädgårdslandet och kommer därför inte att höstgräva. Framåt hösten lägger vi över ett lager av klippta (lönn-) löv. För mulllhalten (maskarna gör sitt jobb) och för att, inbillar vi oss, främja microlivet. Till våren läger vi på ett lager med brunnen hästskit, tar grepen och vänder ner. Hittills har vi inte använd annan gödning än hästskiten. Det är gott så. Vi hämtar hästskiten från en granngård. Låter den "brinna" i nästan ett år. Täcker då över högen, lite slarvigt, med pressening. Inte helt fritt från "ogräsfrön", men det funkar.
Hej, förbättre jord behöver inte alltid , det beror på vilket jord har du, också vilket växt står på jord.
H: Bassam
CITAT (Bassam @ 15-07-2009, 02:12)  Hej, förbättre jord behöver inte alltid , det beror på vilket jord har du, också vilket växt står på jord.
H: Bassam Man behöver ALLTID jordförbättra oavsett vad man odlar. Även gräsmattan jordförbättrar man ju. Sen har jag ALDRIG hört talas om varken bonde, plantskola, handelsträdgård eller någon annan heller för den delen, som INTE jordförbättrar! Även skogsägarna jordförbättrar i samband med avverkning!!!!!!!!
vårälskare
15-07-2009, 08:06
Lägg gräsklipp mellan det planerade och i gångarna så blir jorden jätteporös inom några år. Men gödsla behövs väl varje år om man tänker odla potatis och grönsaker.
Gunilla T
15-07-2009, 09:18
För den som är intresserad av jord och jordförbättring kan jag rekommendera denhär boken; http://www.remstam.se/Helt otrolig växtkraft med prunkande plantor och nyttoväxter, Börje har mycket att lära ut om naturens egna ekotjänster. Trädgården är förövrigt med i Lands "Öppen trädgård" nu på söndag.
smuleborg
15-07-2009, 18:16
CITAT (Gunilla T @ 15-07-2009, 10:18)  För den som är intresserad av jord och jordförbättring kan jag rekommendera denhär boken; http://www.remstam.se/Helt otrolig växtkraft med prunkande plantor och nyttoväxter, Börje har mycket att lära ut om naturens egna ekotjänster. Trädgården är förövrigt med i Lands "Öppen trädgård" nu på söndag. Jag beställde genast boken (på cdon). Tack Gunilla T.
Hej , Man måste vet forst vad din jord behöver . H:Bassam
CITAT (Bassam @ 15-07-2009, 20:34)  Hej , Man måste vet forst vad din jord behöver . H:Bassam ... så därför köper man boken!
ett alternativ är http://www.fobo.se/nyheter/index.shtmlBörje Remstam är ordförande i Fobo
smuleborg
19-07-2009, 22:31
CITAT (freya @ 18-07-2009, 07:47)  ett alternativ är http://www.fobo.se/nyheter/index.shtmlBörje Remstam är ordförande i Fobo Intressant. Tack.
smuleborg
26-07-2009, 20:44
CITAT (smuleborg @ 15-07-2009, 19:16)  Jag beställde genast boken (på cdon). Tack Gunilla T. Boken har kommit. Tack igen för tipset
Gunilla T
27-07-2009, 17:57
CITAT (smuleborg @ 26-07-2009, 21:44)  Boken har kommit. Tack igen för tipset  Hoppas du får nytta och glädje av den - var faktiskt i den trädgården i går och det är bara att konstatera - frodigheten är unik!....
smuleborg
28-07-2009, 19:06
CITAT (Gunilla T @ 27-07-2009, 18:57)  Hoppas du får nytta och glädje av den - var faktiskt i den trädgården i går och det är bara att konstatera - frodigheten är unik!.... Det kan du skriva upp (att jag får glädje av den). Har läst delar av den, fantastiskt. Täckodling är fult, är min föreställning, men jag håller på att "tänka om". Och i vissa delar har vi redan använt metoden (utan att veta om det), men absolut inte fullt ut. Jag ska läsa vidare och låta det sjunka in. Har en känsla av att det inte blir svårt. Får man tacka igen, utan att det blir löjligt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|