Berith
att man kunde äta tigerliljans lök! Är det nån av er som testat? ohmy.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Neej, det hade jag ingen aaaning om! Kanske något för julen Janson! rolleyes.gif

Tigerjanson! laugh.gif

Kanske bäst att man ser upp för "överlevnadskursare" i trädgården... wacko.gif
Louise i Göteborg
Det mesta i trädgården kan ätas - en del dock bara en gång huh.gif

Mariatisteln lär ha införts som grönsak sad.gif man undrar om folk på medeltiden hade käftar som dagens rådjur wacko.gif
yla
jag skulle inte ha hjärta att äta den om jag hade den rolleyes.gif
Gossen Ruda
Vilket härligt positivt uttalande om att allt kan ätas i trädgården fast ibland bara en gång. laugh.gif

Apropå Mariatistel så är ju kronärtskockan en tistel. Man kanske tog fel??? I så fall lär misstaget ha uppmärksammats.

Kanske blir annars middagsbordet lösningen för mina Krolliljor. Jag tog vara på några frön som nu har grott så fint. Nackdelen är att jag har nog inte plats för alla, säkert ett par hundra. Hur smakar Krolliljelökar?
Lena N
En krolliljelök kan bara ätas en gång (sedan är den borta), men blommorna kan avnjutas under många år. Föreslår att du säljer en del av överskottet, gärna till mig. wub.gif
Berith
I Prismas stora örtabok står att läsa om Mariatistel:
Blommorna skördas och äts på samma sätt som kronärtskockor. De späda bladen kan ätas kokta eller färska i sallader. Även rötterna kan kokas eller rostas som man gör med palsternackor.

Mariatistel har under lång tid påståtts ha egenskaper som botar leveråkommor. Det har visat sej att den verkligen innehåller ämnen som skyddar levern från skador och gifter. Den används som motgift när man intagit den mycket giftiga flugsvampen. Inom naturmedicinen används den vid gulsot, levercirros och förgiftningar orsakade av alkohol eller andra droger. Förr användes den som en allmänt stärkande medicin med positiv effekt på hjärnan, hjärtat och njurarna. Den påstås också förbättra minnet hos äldre och dem som fått sämre minne på grund av sjukdom.

Låter ju som nåt man borde prova! smile.gif
Louise i Göteborg
Rötterna!!!!!
Skall kolla till hösten. Bladen verkar klart avskräckande och blommknoppen är ju pytteliten jämfört med släktingen kronärtsskocka. Men roten knaske kan va nåt.
Jag odlar den för att de är en mkt lättodlad och ganska pampig sommarblomma tongue.gif Dessutom lätt att samla eget frö således billig.
Eva i Skåne
Nej blomlökar har jag inte ätit, men min mamma som inte är så hemma på växter, hackade upp pappas gladioluslökar härom året i tron att det var små ynkliga rödlökar! laugh.gif Jag tror inte de kom så långt som till att äta det innan misstaget uppdagades.
Louise i Göteborg
Hörde talas om att man under kriget åt tulpanlökarna i Holland. "Bra mat i svår tid" om något.
Betty
Jag fick tag på den underbara Lilium nepalense i somras och jag skulle ALDRIG komma på tanken att äta upp löken! ... men det gör dom i Nepal... sad.gif
Ska bli spännande att se om den klarade vintern...
Berith
När jag sökte efter bilder på din lilja hamnade jag
den här sidan med en massa bilder.
Attans läckra liljor alltså! wub.gif
yla
CITAT (Louise i Göteborg @ 10-12-2002, 12:46)
Hörde talas om att man under kriget åt tulpanlökarna i Holland. "Bra mat i svår tid" om något.

tulpaner är gott tongue.gif
när jag fyllde fyrtio hade en kompis med sej en jättebukett som vi skulle äta o de gjorde vi rolleyes.gif ohmy.gif
Ina
Jag har för mig att jag någonstans läste att det för mycket länge sedan var dödsstraff på att äta upp tulpanlökar i Holland. Då menar jag LÄNGE sedan, när tulpaner var exklusiva, exotiska växter, som bara rikemännen hade råd att köpa. Var kommer tulpaner från egentligen??? Namnet är väl en förvanskning av turban, tror jag att jag har läst också. Är det någon annan som vet om jag minns riktigt eller om jag har drömt... rolleyes.gif
yla
Användning. Tulpaner är en av de mest välkända prydnadsväxterna. De har odlats sedan 1600-talet då sällsynta sorter var stora dyrbarheter. Antalet odlade tulpaner har stadigt ökat genom korsningar mellan vilda arter och återkorsningar med mellan olika hybrider. Idag finns tusentals namngivna så kallade kultivarer i skiftande färger och former.

Etymologi. Släktnamnet Tulipa kommer av ett turkiskt ord för turban.
Släktet har omkring 100 arter som huvudsakligen växer i Främre Asiens stäppområden. I Sverige finns en sedan länge förvildad art, vildtulpan (T. sylvestris), men även ett par andra arter påträffas ibland kvarstående efter odling, till exempel strimtulpan (T. greigii) och flocktulpan (T. tarda). Vanligast är dock att man hittar olikfärgade sorter av så kallad trädgårdstulpan (T. x gesneriana) i närheten av trädgårdar och hus.
så stod det iden virtuella floran
hälsningar o du hade ju rätt om de mesta smile.gif
tomas99
Vågar man värkligen det?
Berith
Oj vilken gammal tråd! ohmy.gif Hade totalt glömt bort den...

Vågar äta en lök antar jag att du menar - men vilken sort? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon