|
vanjalarsa
02-07-2009, 13:33
Har tagit upp det här ämnet tidigare men gör det igen. Vill inte ha grannarnas barn springande i min trädgård. Tycker inte att jag ska behöva ha det. Men mina grannar med barn verkar tycka att det är självklart att deras ungar ska få springa överallt. DE är alldeles säkert jättesura på mig. En gång sa jag till det ena barnet att inte klättra på vårt nya staket. Obs: i mycket vänlig ton...SEdan dess har man inte hälsat. I och för sig så struntar jag i om de hälsar men vill höra era åsikter. mvh vanjalarsa
Har sagt det förr och säger det igen - det är din trädgård och du bestämmer vem som ska befinna sig i den. Det är kommunen som står för de offentliga lekplatserna. Polisanmäl grannfamiljen som inte fattar. Kanske slutar det med en tvångskastrering eftersom de tydligen pippar fram fler ungar än de kan ta hand om... (en kan också vara för många) Jag och Alfons kan komma upp och bo i din trädgård några dagar, så ska du se att dina grannar tar långa omvägar runt dig sedan. Tänk en sur Grand Danois med en illaluktande, ovårdad matte som för sakens skull har trätt ett ben genom näsan, utrustad med snaror och slangbella. Första dagen de ser oss blir de utskällda av Alfons innan de ens har nått fram till gränsen medan jag sitter på huk och grillar ekorrar över öppen eld. Nästa gång de närmar sig ser de ingen, men när de vänder sig om står VI där med varsitt elakt flin och jättestora hörntänder. Vad tror du om det?
Meriona
02-07-2009, 13:56
CITAT (Meriona @ 02-07-2009, 14:56)  Men inte behöver du lukta illa, Grå?  Doftupplevelsen är en effekt i sig
Platinum
02-07-2009, 14:25
Har sagt det för och säger det igen...fel, fel, fel, fel.
Skaffar man boende med en egen plätt, villa, radhus, sommarstuga, koloniträdgård eller vad det må vara så gör man ju det för att man vill ha något eget och inte för att det skall vara en allmän plats.
Jag tror inte dina grannar är medvetna om att deras barn faktiskt utövar något som enligt lag kallas hemfridsbrott. Man får inte vistas i andras trädgårdar mot ägarens vilja, så är det bara punkt slut.
Håller med ovanstående talare....du skall inte behöva ha det så! Din trädgård är din trädgård......och du avgör vem som är välkommen in i den!
skogstroll
02-07-2009, 14:44
precis, och om de blir griniga - so what! Sådana kan man klara sig utan, de har knappast fått någon uppfostran själva heller, jag skulle bli skogstokig om grannens ungar sprang omkring och stökade på min tomt. Antagligen skulle jag skrämma dem på nåt vis
GunnellF
02-07-2009, 15:08
Håller med alla andra här: det är DIN tomt och trädgård, dina grannar har inte där att göra, om du inte bjuder hem dem!! Stå på dig!
andersen
02-07-2009, 15:25
Jag vet inte hur stor tomt du har men varför inte odla taggiga buskar i tomtgränsen? Är det inte liguster som är så taggig? Annars är rosenkvitten bedrägligt vacker men ack så taggig! Taggiga rugosor är heller inte att förakta.
Allvarligt talat, sånt här beteende från grannarna är inte bra. Fortsätt at säga till barnen. Någon måste ju lära dom lite hyfs när nu föräldrarna inte tar sitt ansvar!
En arbetskamrat bor i en hyresrätt på bottenplan med uteplats. Där sprang det barn hela tiden. När hon klagade till hyresvärden så gick han med på att sätta upp en häck runt uteplatsen med motiveringen att hon betalar för ytan och då har ingen annan rätt att gå där.
Sa det förra gången och säger det igen POLISANMÄL Det är faktiskt hemfridsbrott under överinseende från föräldrarna, så de åker också dit!
vanjalarsa
02-07-2009, 18:28
Tack alla som svarat på mitt inlägg ! DEt känns så himla bra att veta att det inte är bara jag som inte vill ha grannungarna i min trädgård! Ibland har jag tänkt att jag kanske är grinig..men sedan igen tänker jag att det är väl själva den att inte folk kan uppfostra sina ungar,,,,, Tack igen .Jag är så lycklig att ni finns! mvh vanjalarsa
Meriona
02-07-2009, 20:17
man brukar ju bli tipsad om att spruta kallt vatten med slangen på katter som är besvärliga, funderar om högtryckstvätten inte kan vara till nytta även på barn?
CITAT (Meriona @ 02-07-2009, 21:17)  man brukar ju bli tipsad om att spruta kallt vatten med slangen på katter som är besvärliga, funderar om högtryckstvätten inte kan vara till nytta även på barn?  Visst kan man det... Man måste ju ha rätt att vattna i sin trädgård... OOOPS...Grannens ungar, oj då så tråkigt. Blev ni blöta barn?
skogstroll
03-07-2009, 07:52
oj hoppsan jag missade visst
Skruttis
03-07-2009, 07:57
Ge dig inte Vanjalarsa! Din mark bestämmer DU över och vill du inte ha barnen där så ska du slippa. Tyvärr är det oftast vi som vill vara ifred som får försöka stänga andra ute istället för att föräldrarna håller sina egna barn hemma. Har själv haft sådana här problem och jag gav mig inte då och kommer ALDRIG acceptera sådant oskick. Att jag blir osams med bråkstakarna och kallad diverse fula namn, det får jag ta, heller det än att inte få vara ifred. Den s k grannsämjan är ofta bara på en grannes villkor.
skogstroll
03-07-2009, 08:07
ja grannsämja verkar i en del fall betyda att stå ut med dem på deras villkor.
vanjalarsa
03-07-2009, 08:39
CITAT (skogstroll @ 03-07-2009, 09:07)  ja grannsämja verkar i en del fall betyda att stå ut med dem på deras villkor. Ja det ligger visserligen nåt i det du säger. MEn att ha grannungarna löpande i min trädgård och att klättra på mitt staket kommer jag aldrig att acceptera. mvh vanjalarsa
skogstroll
03-07-2009, 08:58
nej det skulle inte jag heller, jag menade att det ur grannarnas synvinkel verkar som att man "borde" stå ut med deras "söta" barn. Själv skulle jag aldrig stå ut.
vanjalarsa
03-07-2009, 12:19
instämmer mvh vanjalarsa
PeterDeleter
03-07-2009, 15:17
Måste fråga.
Hur gamla är terroristerna?
vanjalarsa
03-07-2009, 16:39
Är inte säker men gissar på mellan 7 och9..egentligen är det ju inte ungarnas fel utan föräldrarna mvh vanjalarsa
Snöflinga
04-07-2009, 21:46
Undrar om du har pratat med föräldrarna och berättar om hur du upplever barnens intrång Usch vad jobbigt för dig
Har Du pratat med föräldrarna? De kanske inte är medvetna om att Du blir störd.I vissa villaområden, speciellt om det bor mycket barnfamiljer där, är det faktiskt OK att springa i varandras trädgårdar. Polisanmäla skulle jag inte göra, tror inte det skulle hjälpa ett dugg, dessutom skulle du tveklöst bli ansedd som områdets surkärring. Nej, prata med föräldrarna och kanske även med barnen. Om Du tar upp problemet på ett vänligt sätt så skulle jag tro att de kommer att förstå Dig. Gita
Kan du inte lämna över ett arbetsschema till dom föräldrarna det gäller? Säg att när ungarna ändå springer hos dej kan dom ju hjälpa till lite - du vill att lille Kalle hjälper till med en grej, och lilla Greta en annan. "På tisdag ska jag klippa gräset, då vill jag att Britta-Stina klipper kanterna."  *lite ironisk, men bara lite...*
Chamomille
05-07-2009, 17:09
CITAT (Grå @ 02-07-2009, 14:41)  Har sagt det förr och säger det igen - det är din trädgård och du bestämmer vem som ska befinna sig i den. Det är kommunen som står för de offentliga lekplatserna. Polisanmäl grannfamiljen som inte fattar. Kanske slutar det med en tvångskastrering eftersom de tydligen pippar fram fler ungar än de kan ta hand om... (en kan också vara för många) Jag och Alfons kan komma upp och bo i din trädgård några dagar, så ska du se att dina grannar tar långa omvägar runt dig sedan. Tänk en sur Grand Danois med en illaluktande, ovårdad matte som för sakens skull har trätt ett ben genom näsan, utrustad med snaror och slangbella. Första dagen de ser oss blir de utskällda av Alfons innan de ens har nått fram till gränsen medan jag sitter på huk och grillar ekorrar över öppen eld. Nästa gång de närmar sig ser de ingen, men när de vänder sig om står VI där med varsitt elakt flin och jättestora hörntänder. Vad tror du om det? 
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|