Full version: Grävling
smuleborg
Val av forum kan diskuteras; i alla fall förra helgen upptäckte vi grävling på tomten. En upplevelse, jag kan inte minnas när jag såg grävling sist. Den klev runt och grävde i rabatt. Efter ett tag öppnade vi fönstret och skrek, om och om igen. Ännu en grävling pluppade, som från intet, upp. Så for de iväg. Vi for ut ur huset. Skadorna på växterna var begränsad, men en av paddorna låg död sad.gif . Under veckan har vi inte sett eller sett spår av grävling.

Min fråga är, kan vi göra någonting som förhindrar att grävlingarna trivs hos oss? Naiv fråga, förmodligen.
Gunilla T
Vi har levt med grävling i trädgården i tio år snart med varierande grannsämja. Vi har aldrig liksom träffats men vi känner till varandra ...i fjol var grävlingfamiljen väldigt besvärlig och grävde upp rabatterna på natten. I år har den varit mer väluppfostrad, den grävde bakom vedlidret (gör ingen skada alls) men så har den valt en rabatt där jag täckodlar för där finns jättemycket mask.

Vad jag vet så får grävlingar inte ungar varje år och jag tror att de år den har ungar letar den mer föda förstås.

Den nosar sig till godsakerna och vitpeppar kan vara bra att strö ut crazy.gif eller vilken krydda som helst som inte är så trevlig att nosa på! I fjol testade vi det mesta bl. a. satte vi ut radio som spelade högt hela natten, det fungerade ett tag tills dom insåg att det var ofarligt och så kan man ju härma djuren dvs pinka in revir!

De gör inte så stor skada, de brukar vara försiktiga med plantorna....
smuleborg
Tack Gunilla. Jag tror banne mig vi ska "pinka in vårt revir" yes.gif Hur det nu praktiskt ska gå till (men det löser sig); det är en lång tomtgräns mot - det vi kallar för - granskogen, där vi gissar de håller till.

Vitpeppar får bli plan B.
smuleborg
I början av juli gjorde ett grävlingpar viss skada på tomten. Vi bor mitt i skogen; i en mycket grävlingtät skog. Gott om rådjur, vildsvinen har hittat hit. Vi har inget stängsel.

Vi följde Gunillas råd och pinkade/pinkar in vårt revir smile.gif .

Inga mer besök av grävling. En tillfällighet?

Ta i trä.

smuleborg
CITAT (smuleborg @ 30-08-2009, 20:41) *
I början av juli gjorde ett grävlingpar viss skada på tomten. Vi bor mitt i skogen; i en mycket grävlingtät skog. Gott om rådjur, vildsvinen har hittat hit. Vi har inget stängsel.

Vi följde Gunillas råd och pinkade/pinkar in vårt revir smile.gif .

Inga mer besök av grävling. En tillfällighet?

Ta i trä.

Vi tänker på det ibland, samtidigt som vi inte vågar tänka tanken ut. Ta i trä. Här härjar rådjur, grävling och vildsvin. Vi lever utan stängsel. Floxen åts upp två år (de första trädgårdsåren) i rad av rådjur, vi grävde bort dem. Två senhöstar har rådjuren glufsat i sig persilja och vad den nu var. Det är det. Ta i trä. Jag vågar inte tänka tanken ut. Några kisshinkar mot granskogen efter det att grävlingen tittat hit.

Det kommer över mig, vi har två katter. Den ena mer vild än tam (kom till oss för ett par år sedan, efter det att floxen grävdes bort); hon gräver och pinkar... Jag kan, i svaga stunder, reta ihjäl mig på henne (vi gör vad vi kan för att "rädda" rabatter och trädgårdsland). Vi lever i skogen; rådjur, grävling och vildsvin som grannar, dess "åverkan" är ringa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon