Full version: Identifieringshjälp
lottapotta
[attachment=37406:DSC01632.JPG]
[attachment=37407:DSC01633.JPG]
[attachment=37408:DSC01634.JPG]

Denna fantastiska ros har vi i vår trädgård. Tyvärr vet vi inte vilken det är. Finns det någon här som kan hjälpa?

Den blommar nu, bilderna är tagna i förmiddags. Doften är fantastisk och stark. Vi har låtit den växa upp för att låta den klättra, men jag tror inte det är en klätterros. Jag har ingen aning om hur lång blomningen är, tyvärr.
Rosen är flyttad från Östergötland (Linköpingstrakten) där den trivdes bra, om det är till någon hjälp...

Tack på förhand!
lottapotta
Puttar lite... blush.gif
Thé
Är jag helt ute och cyklar, eller ser det ut som en alba på bladen?
Ezereht
Eller gallica? (Bladen).
Thé
He he, du och jag Ezereth! kompiskram.gif Tillsammans klarar vi mycket tongue.gif
Christina i Taxinge~
Jag vet inte vilken ros det är, men gissar på damascenarosen Blush Damask.....inte lätt att sortbestämma rosor! sad.gif smile.gif
Stiffe
Hmm, g.gif en rosa ros - hur svårt kan det vara? confused.gif Nej, det är inte en alba, och det är inte heller Blush Damask. Kan det vara en Bourbonros av något slag? Ser ut som det är kinablod i den.
/S
gulmåra
Ja, kanske Bourbon eller remontant? Blommar den en gång eller blommar den om igen senare? Jag kan inte se några taggar men de kanske finns på äldre grenar?
Kajsa
Hm, den där ljusrosa/lila färgen ? Lägger in en bild på Mrs John Laing, Remontantros, zon 3, den lever ännu här men är en kinkig dam för Västmanland

Kan bli 1.5 m och doftar starkt, blommar om, zon 3

Bladen är matta, svagt glänsande enligt Rosbibeln LÅG ( för jag minns inte det )
Anders zon 1
Svårt, finns ju en massa rosor som ser ut ungefär så där. Men kan det inte helt enkelt vara Louise Odier?
Erika i Sandviken
Louise Odier tror jag inte det är
[attachment=38349:Louise_Odier.JPG]

Men som Kajsa säger så är den väldigt lik Mrs.John Laing.
Min är ingen jätte,men envisas med att komma troget varje år.Fick sfs första året (för ca5år sedan)
Då bytte jag plats på henne och nu är hon frisk.
[attachment=38350:Mrs.JohnLaing.jpg]
lottapotta
Oj! Nu har det rasslat till här! Vad roligt. bravo.gif
Tack allihop för era tips och gissningar.
Jag har luskat lite med svärmor (som tagit med sig rosen ner till Skåne), och hon hade några fler kommentarer om den. Damen är dock av det mycket äldre slaget (svärmor då, alltså) och hon kan tyvärr inte komma ihåg så mycket. Hon trodde sig dock komma ihåg att rosen är remonterande och att hon beställt den från Holland (?).
Nu ska jag också försöka luska lite för jag fyllde år i dagarna och fick alla tre delarna av LÅG! yahoo.gif

CITAT (Kajsa @ 14-07-2009, 23:28) *
Hm, den där ljusrosa/lila färgen ? Lägger in en bild på Mrs John Laing, Remontantros, zon 3, den lever ännu här men är en kinkig dam för Västmanland

Kan bli 1.5 m och doftar starkt, blommar om, zon 3

Bladen är matta, svagt glänsande enligt Rosbibeln LÅG ( för jag minns inte det )

Den är verkligen lik! Ja ska kolla upp det i min LÅG... (Härligt att kunna skriva det...) happy.gif

CITAT (Erika i Sandviken @ 15-07-2009, 15:11) *
Louise Odier tror jag inte det är
[attachment=38349:Louise_Odier.JPG]

Men som Kajsa säger så är den väldigt lik Mrs.John Laing.
Min är ingen jätte,men envisas med att komma troget varje år.Fick sfs första året (för ca5år sedan)
Då bytte jag plats på henne och nu är hon frisk.
[attachment=38350:Mrs.JohnLaing.jpg]

Som sagt - lik är den.
lottapotta
Jag susade ner till svärmor och undrade om hon kände igen namnet och hon lyste upp och sa "ja, den är det!"
Jag kollade först i min (hehe) LÅG för att se alla uppgifter och jag tycker att det stämmer bra.
Den börjar blomma över nu, men då kan jag se fram emot fler underskönt doftande rosor! wub.gif
Så stort tack till ALLA som engagerat sig blomma.gif oavsett vad ni kom fram till! Jag är så glad att ha fått reda på vilken sort det är.
Ezereht
Grattis till din LÅG biggrin.gif Förstår du är glad, jag var själv lite "galen" w00t.gif första veckan jag hade min första del (buskrosor). Har ännu inte vågat köpa den 3:e... (Det är så mycket dyr tråkig kurslitteratur jag måste köpa också).

Jag har verkligen fastnat för buskrosor för övrigt. Jag gillar stora fluffiga saker, och blir lite sur på veka klenisgrenar blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon