KalleStripp
02-07-2009, 20:39
När jag hade kolonilott för några år sedan, hade koloniföreningen förbud mot att vattna potatis. Motiveringen var att det är slöseri med vatten eftersom potatisen klarar sig ändå. Är det så? Vattnar ni eran pot?
Preussen
02-07-2009, 20:40
jag vattnar potatisen. gräsmattan klarar sig fint utan vatten.
Jag vattnar också potatisen när det (som nu) är väldigt torrt länge. Inte minst för att skorvangreppen sägs bli något mindre om potatisen inte är torr när den sätter knölar (har väldiga problem med skorv).
Som preussen säger jag: Gräsmattan får klara sig utan.
Platinum
02-07-2009, 21:43
Vattnar ni regelbundet?
Jag har för första gången satt potatis, några i en pallkrage som mest innehåller lerjord och där har blasten börjat visa tecken på att gå i blom. Sen har jag några som är satt senare i hinkar som står i plantjord och de är mycket mindre, kanske jag borde vattna dem då med tanke på den intensiva hettan som varit och är? Lerjorden håller ju fukten bra men vette tusan om plantjord i hink gör det....
Jag odlar på sommarstället, vattnar de helger jag är ute under våren (varannan ungefär) men skulle gärna ha vattnat oftare om jag haft chansen (pga av skorvangreppen). Men det handlar ju om hur torrt det är.
Platinum
02-07-2009, 22:11
CITAT (EKLO @ 02-07-2009, 22:48)

Jag odlar på sommarstället, vattnar de helger jag är ute under våren (varannan ungefär) men skulle gärna ha vattnat oftare om jag haft chansen (pga av skorvangreppen). Men det handlar ju om hur torrt det är.
Oki, då slår jag på dem imorgon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.