EKLO
För första gången odlar jag i år vitkål. Två plantor bara. Båda har nu fått invasion av pyttesmå, ljus- och mörk-randiga skalbaggar (trots att plantorna står i var sitt land med tio meter emellan) som sitter i mitten där plantan ska bilda huvud. Huvudbildning verkar det inte bli mkt av - de äter verkligen flitigt och alla blad är fulla av hål.

Jag har sprutat kallt vatten med hård stråle, hoppas det hjälper. Men vad är detta?

Det konstigaste (?) är att mina broccoli och blomkålsplantor inte har drabbats av detta, inte heller krasse och ruccola.
EKLO
puttar upp frågan, nån som känner igen - och som rent av har ett par råd att ge?
KURT
Nej, jag vet inte vad det kan vara. Men det är så otroligt mycket annat som kan angripa kålplantor, så man måste nästan täcka med väv, tyvärr blir det ju varmare då, och det gillar de ju inte alltid.

http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/gro...er/Vitkal.shtml
GunnellF
Såg i min insektsbok att det finns jordloppor som har ljusa ränder, kanske det är såna? Vågrandig jordloppa.

Lite mer info
EKLO
Tack Kurt och Gunnel, jo - nog är det randiga jordloppor alltid, verkar stämma precis. Hu. De käkar verkligen flitigt. Tror du Kurt på täckduk nu när de redan är angripna - knappast va? Jag menar, de finns ju lite här och var - lätt att man "stänger in dem" hos växten med duken, istället för tvärt om. Men till nästa år - ja då får det bli täckduk. Tack för tipsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon