Limpan86
Hej. Vi vi har tagit över en gammal sommarstuga och i år kom det upp en helt fantastisk vallmo i en överväxt blomrabatt. Jag vill nu väldigt gärna ta frö så att jag kan få flera till nästa år. Frågan är bara hur jag ska göra.

Stämmer det att man ska ta ut fröna när frökapsel låter som en skallra dvs att det rasslar där inne?

När ska jag så dem? Ska jag vänta tills nästa vår eller ska jag så redan i år? Hur djupt i så fall?

Sommarstugan ligger i Norrtälje kommun så vi har växtzon 4 ungefär.

Tacksam för hjälp
Betty
Fröerna är mogna när de rasslar i frökapseln om du skakar på den. Det finns massor av frön i varje kapsel så det räcker gott och väl till för att både direktså och för att så inomhus på våren med om du så vill. Enklast är att direktså; strö ut frön där du vill ha dem, du ska inte täcka dem med jord, fukta jorden litegrann med vattenkanna med stril. Du kan även så inomhus till våren; strö frön på jordytan i en kruka med fuktad såjord, de ska inte täckas, de är nämligen ljusgroende. Vallmofrön gror på ett par veckor.

På den här bilden ser man ganska tydligt att frökapseln har öppnat sig (hålraden nästan högst upp) Det är bara att böja ner stängeln och spilla ut de hundratals fröerna i t.ex. ett kaffefilter eller ett kuvert.
Limpan86
Tack för ditt svar men när ska jag direktså dem ute? Hösten kan ju vara allt från augusti till november.
wibemo
Om Du inte tar frökapslarna så hade naturen själv sått fröna runt moderplantan. Jag skulle så ute nu så kanske dom hinner komma upp i år och blomma nästa.
Har Du ingen bild på underverket? Ibland verkar det som sådden behöver kyla/frost för att gro lättare och då kommer dom nästa vår.
Jolanta
Jag köpte Vallmofrön och försökte göra som det stog med att inte täcka över dem och vattna med stril/dusch. Men tyvärr bidde det ingenting. Vad kan jag ha gjort för fel då? Kanske fåglarna pickade upp fröna? Kan man verkligen inte täcka över dem ens med fiberduk?

/Jolanta
therese.kvist
jag täcker mina frön de gror
Myosotis
Har förstått att de inte gror om det är över 12° och det verkar stämma, man får inte så dem för sent på våren!
Snigelhatare
CITAT (Myosotis @ 07-07-2009, 12:28) *
Har förstått att de inte gror om det är över 12° och det verkar stämma, man får inte så dem för sent på våren!

Gäller det alla sorter?
Myosotis
Jag vet inte! Vet någon?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon