sanna
Mina basilikaplantor har börjat blomma, tänkte nu att jag skulle vilja ha lite fröer och undrar därför hur jag bäst hjälper dem på traven?
Ska man ta en liten pensel och leka bi, eller?
Exakt hur konstbefruktar man, det är min lilla fråga! wub.gif

Hälsningar Sanna smile.gif
Nutten
Pensel går alldeles utmärkt, så lek du bi tongue.gif
sanna
Tack! Ja, det ska bli roligt att få vara med när citronbasilikan förlorar sin oskuld... sleep.gif sleep.gif sleep.gif
Ska dessutom bli roligt att få bli mormor vid så unga år!

MEN:

(Lite dumma frågor kanske, men jag har ju aldrig gripit in i någons privatliv på det här sättet förr och då är det ju lämpligt att man gör det rätt...rolleyes.gif)

Ska man bara dutta runt på alla blommor utan urskiljning? *pensla, pensla, hej och hå* Spelar det någon roll? Bör man kanske ta pollen från en annan blommande basilikaplanta och föra över?
Kan man dutta runt på alla plantor med samma pensel?
Samt sist men inte minst: måste jag verkligen SURRA när jag närmar mig med penseln?!?! wink.gif Ja, jag har hyrt en bi-kostym från Buttericks, men vid surrandet går gränsen på något sätt...känner mig lite löjlig. Hur gör ni? smile.gif

Många undringar från en pryd blivande basilikabefruktare... wub.gif

Sanna
Louise i Göteborg
CITAT (sanna @ 24-10-2003, 09:06)
Kan man dutta runt på alla plantor med samma pensel?

Just så gör man, ju mer man blandar dess bättre.

Och Ja! surrandet är mkt viktigt särskilt i kombination med dräkten - hur skall annars blommorna förstå att du är ett bi och inte bara en fjant i randig pjamas? blink.gif
sanna
OK! Då förstår jag! laugh.gif
Självklart ska jag då köra hela förförelseprogrammet så att inte basilikorna blir förvirrade!

*bzz bzz*

Sanna smile.gif
sanna
By the way...

Om någon mot all förmodan är intressad, så kan jag meddela att mina "övningar" med basilikorna inte bar frukt... smile.gif

Trots ivrigt uppvaktande och duttande med både penslor och annat (få inga snuskiga fantasier nu!) så blommade de sakta ut utan att ha fört släktet vidare... sad.gif
Ja, ja...vad är väl en bal på slottet?

Sanna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon