octachoron
Jag tänkte plantera en klematis 'Etoile Violette' (viticella) och låta den klättra i en etablerad gammal pimpernellros.

Då undrar jag hur klematisen ska planteras?
Rosen är gammal, ca 25 år, engångsblommande och taggig så klematisen ska ge busken en höstblomning också.
Tänkte sätta den ca 5-6 dm från rosen, är det bra? Behövs det någon sorts rotspärr i gropen som jag gräver för klematisen?

Finn Klematis
CITAT (octachoron @ 03-07-2009, 02:07) *
Jag tänkte plantera en klematis 'Etoile Violette' (viticella) och låta den klättra i en etablerad gammal pimpernellros.

Då undrar jag hur klematisen ska planteras?
Rosen är gammal, ca 25 år, engångsblommande och taggig så klematisen ska ge busken en höstblomning också.
Tänkte sätta den ca 5-6 dm från rosen, är det bra? Behövs det någon sorts rotspärr i gropen som jag gräver för klematisen?

Hej!

Gå om möjligt upp till 70 cm, sätt rottspärr av byggplast i halva gropen, mot rosen.
Plantera någon Viticella.

Mvh.
Finn
octachoron
Tack för svaret!
Ska börja gräva när temperaturen sjunker:-)
octachoron
Nu är klematisen (Etoile Violette) planterad!
Behövs det någon dramatisk nedklippning av plantan?
Den blev rätt så medtagen i toppen av frakt/plantering.
Finn Klematis
CITAT (octachoron @ 06-07-2009, 11:48) *
Nu är klematisen (Etoile Violette) planterad!
Behövs det någon dramatisk nedklippning av plantan?
Den blev rätt så medtagen i toppen av frakt/plantering.

Hej!

Klipp den Ca.40 Cm. över marken.

Mvh.
Finn
Ezereht
Finn om man inte har rotspärr mellan klematis och ros, vilken får problem? Klematisen eller rosen?
Finn Klematis
CITAT (Ezereht @ 08-07-2009, 12:29) *
Finn om man inte har rotspärr mellan klematis och ros, vilken får problem? Klematisen eller rosen?

Hej!

Klematisen.

Mvh.
Finn
Kajsa

Klipps ner helt i okt/nov.

Etoile Violette blir en jätte efter 4 - 5 år så den tar för sig, har många stora rosor runt denna, bara man gödslar varje vår hönsgödsel ger jag till klematisen och kogödsel till rosorna så blommar allt som det ska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon