4:an
Jag vill starta en tråd med bilder som kanske kan ge inspiration att trädgården är till för både arbete och avslappning. Visar lite bilder från mina skönaste sittplatser i trädgården så kan ni kanske haka på !!!

[attachment=37439:P1010402.JPG][attachment=37440:P1010403.JPG]

[attachment=37441:P1010404.JPG]

den första lille stolen är en kompisstol som fungerar både som bord och som kompisprat vid hängmattan.... rolleyes.gif
skogstroll
vad mysigt, när jag kommer hem ska jag komplettera med bilder på min favoritplats!

Det är på baksidan av huset, inte gassande sol, en rottingstol, ett kryddland och vajande gräs och tallar mmmm jag längtar redan hem...
MariaS
Just nu är det nog på bron över dammen eller i badbaljan...
Monarda
Min favoritplats är den här som kom till förra sommaren och där vi gärna äter frukost i morgonsolens sken.
Doftande rosor, kaprifol, buddleja och clematis är planterade för att förhoppningsvis så småningom klä in väggarna.

Så fint!!! bravo.gif
Nina K
Superfint!

Monarda: en fråga vid sidan av tråden....vilken klematis är det som klättrar i trädet närmast i bild? Har den en sådan röd färg som det ser ut att vara?
Chamomille
[attachment=37617:s_ng_i_tr_dg_rden.jpg]

Ja, här ligger jag.
Monarda
CITAT (Nina K @ 06-07-2009, 16:06) *
Superfint!

Monarda: en fråga vid sidan av tråden....vilken klematis är det som klättrar i trädet närmast i bild? Har den en sådan röd färg som det ser ut att vara?

Det är en sort som heter 'Niobe'. Jag tycker färgen stämmer bra överens med verkligheten. Tog ett till för säkerhets skull:

Nina K
Men guuuuuuud vad fin! Precis vad jag letat efter! Men då jag läste att Niobe lätt fryser ner på vintern i zon 3-4 och jag ska odla den i blomlåda så köpte jag i stället en Warshawski nike eller hur det nu stavas. Jag inbillar mig att färgen är liknande, men det återstår att se smile.gif Superfin klematis i alla fall!!! Tack för bilden!
Biggan_
CITAT (Monarda @ 06-07-2009, 18:03) *
Det är en sort som heter 'Niobe'. Jag tycker färgen stämmer bra överens med verkligheten. Tog ett till för säkerhets skull:

Så vacker färg!
Ywonne
Den här gjorde vi i ordning förra året...bilden är från 2008. Jättehärlig plats, som vi kan utnyttja tidigt på våren, eftersom det är sol på dagen. Riktigt varma dagar är det skönt att sitta där på kvällen, när det är sol på verandan...
Ingrid Zon3
CITAT (Chamomille @ 06-07-2009, 17:15) *
[attachment=37617:s_ng_i_tr_dg_rden.jpg]

Ja, här ligger jag.

Så härligt! Jag vill också ha en utesäng... 000.gif
Så roligt att ni delar med er! kul att få lite tips och idéer av varandra! Ingen sittplats är ju
den andre lik...eller hur?
DragonLady
Här är några av mina.. favoriten är den vid dammen såklart flirting.gif
Chamomille
CITAT (Ingrid Zon3 @ 07-07-2009, 11:40) *
Så härligt! Jag vill också ha en utesäng... 000.gif

Titta på Blocket tummenupp.gif
Gunilla T
[attachment=37682:DSCN09540001.JPG]

..och här sitter jag och filosoferar och planerar för nya rabatter.
Platinum
I "äppellunden" har vi en tråkig möbelgrupp i vit plats, fast det är trivsamt att sitta där under träden i skydd från blåst.

Mot grannen blev det också en tråkig möbelgrupp som behöver lite färglyft, men det är trivsamt att sitta där med om det är heta varma dagar för dit kommer inte solen förrän på kvällen.

Lite spillvirke fick jag över efter växthusbygget så jag använde en del till att göra bordsskiva av som jag monterade på en stubbe och kompletterade med ett par ärvda trädgårdsstolar.

Vill man sitta avskiljt och njuta av naturen ljud sätter man sig vid stockgruppen vid ån som sambon kompletterat med två sektioner till i år.

Har man inget bättre för sig så kan man sätta sig på ljugarbänken och dingla med benen, jag har satt mig där någon gång då saker gått mig mot men noterar att svordomar inte biter på ogräs.

Grå
CITAT (Platinum @ 07-07-2009, 20:38) *
I "äppellunden" har vi en tråkig möbelgrupp i vit plats, fast det är trivsamt att sitta där under träden i skydd från blåst.

Ja jösses Platinum, jag har sagt det förr och säger det igen, det där är ingen äppellund, det är en äppelkatedral! Det är så vackert så man blir tårögd.

... och här sitter vi och ugglar emellanåt...

[attachment=37788:Sittplats.JPG]
Detta var den första sittplatsen vi hade i trädgåden, en gammal grundsten som stod bortglömd bakom ladan. "Ställ in den i trädgården!" kommenderade jag, så det var bara för Henrik att hämta traktorn...

[attachment=37789:uteplats.JPG]
Två gamla plastbandsstolar hittade jag uppe på rännet, rostiga och dana. Med lite ny färg ser de faktiskt helt ok ut och de är gudomligt sköna att sitta i.
Kabeltunnan stod vid ladugårdsväggen och den fyller sin funktion som avlastningsbord. Det syns inte nu, men det är en humle planterad bakom den som ska få vinda sig upp på själva kabeltrumman.

[attachment=37790:Syr_nbers_n.JPG]
Egentligen ska inte syrénbersån vara med, för det är inte alls speciellt skönt att sitta där. Marken är underminerad av sorkgångar och överminerad av hundgropar. Bersån är tänkt att bli nästa uteprojekt att ta sig an med nytt "golv", förmodligen trädäck och eventuellt ett paviljongtak över. Vi får se...

[attachment=37791:Stintaberget.JPG]
På stintaberget har vi ställt två gamla grundstenar att sitta och filura på med ett glas vin på kvällarna.

[attachment=37792:Gamlesoffan.JPG]
Gamlesoffan sitter vi i med mycket stor försiktighet, men trots sin lumpenhet så är den rätt skön biggrin.gif
foto i kvällsljus [attachment=38645:P1010185.JPG]

Så härliga sittplatser ni visar upp....kul att se! smiley_small_hug.gif
Såhär ser min sittplats ut i sin vinterskrud! [attachment=45565:P1010486.JPG]
Monarda
Och så här välstoppade har våra trädgårdsmöbler blivit. Man riktigt längtar att få sjunka ner.

[attachment=45893:PB010581d.jpg]

Så vackert!!! wub.gif
Eva St
[attachment=45907:afrikas_...hel_g_ng.JPG]

Härliga bilder ni bjuder på!!!!!!!!!!!!!!!
Här är mitt andningshål när man behöver en stunds avkoppling i trädgårdsarbetet och på kvällen är det en helt underbar solnedgång att njuta av vid Vänerns strand ingen solnedgång är den andra lik - helt otroligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon