Ezereht
03-07-2009, 08:01
Nu har det äntligen böjat blomma även här. En del saker börjar till och med se lite tråkiga ut, det gick fort när det väl blev varmt igen med saker som Pimpineller och så.
Finlands vita ros

Rosa Glauca

Tornedalsrosen (Kanelros).

(Skjuter ungefär en miljon rotskott så om nån vill ha ett kan jag spara nästa gång jag rensar).
Rose de Recht

Marie Bugnet

Morden Sunrise
Fint!
Vad är det för skillnad på Marie och Louise Bugnet? De är vita båda två?
Och en sak till - silverarv. Vi har kommit lite längre här och jag ser i andras rabatter att silverarven är överblommad och det ser ju ofantligt trist ut, liksom brunt som gammalt hö. Ser den ut så resten av säsongen? Jag frågar eftersom jag har sått silverarv att ha som marktäckare...
Marie er helhvit, mens Louise har rødlige knopper og hvite blomster med en aning
av rødt ytterst på kronbladene.
Dag
Ezereht
03-07-2009, 19:05
Louise är högre, och har mer fyllda blommor. Den är inte så taggig.
Marie är lägre, spretigare och har mindre fyllda blommor. Ruskigt taggig.
Jag ville ha Marie för jag gillar blomformen, fast jag räknade inte med den skulle vara så taggig
Min silverarv blir inte grå, den ser likadan ut i bladen. Jag skulle tro den torkar? Den är nog inte lika bra som rosorna på att dra upp vatten nerifrån.
Erika i Sandviken
03-07-2009, 19:08
Jätte vackert,men är den sista verkligen Morden Blush ?
Den är ju ljusrosa
[attachment=37473:Morden_Blush.JPG]
Ezereht
03-07-2009, 19:09
Äsch du har rätt det är Morden Sunrise

Jag var väl trött
stennie
03-07-2009, 22:12
Jag tycker Kanelrosen är jättesöt, den vill jag gärna ha ett skott av!
Ezereht: Din Silverarv är grå. Den torkar inte i första taget, det är snudd på en ökenväxt.
Thé: Här nere (skåne) är Silverarven mkt tidigare. Förra året var den överblommad när rosorna började. Brun och trist. I år var den lite senare, men ändå klart på dekis när rosorna började. Dock, de bruna överblommade stänglarna kan man klippa av, så blir den snart fräsch igen, men det blir ändå inte riktigt bra som underlag till de blommande rosorna. Däremot sitter den som en smäck till pimpinellerna som blommar lite tidigare. Detta gäller i princip också frösådd Kantnepeta (arten). Hybriderna, såsom t ex Six Hills Giant, kommer precis samtidigt som rosorna.
/S
Ezereht
10-07-2009, 05:13
Jamen jag menade ju att den inte är grå å död. Klart den är silver"grå" det är ju dens färg. Min blommar än.
Dock ligger min Marie Bugnet i backen efter skyfallet för två (tre?) dagar sedan. Suck, vad ska man göra med denna vingliga ros. Klippa ner och hoppas på starkare grenar nästa år?
Aha, Stiffe, ja, det är det jag har observerat. Silverarven är överblommad och alla de döda blomstänglarna får den att se urtrist ut. Men man kanske får ta sig jobbet att klippa av allihop. Tack för svaret
Härligt, Finlands vita ros är för vacker, Kanelrosen är också för grann
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.