Full version: Banta med ägg
evni
Hej !
Har någon provat att banta med ägg ? Läste om Niggelas man som åt 9 ägg om dagen och gick ner typ 26 kilo på 6 mån.

/Eva
andersen
Det låter inget bra,blir man inte hård i magen av så många ägg? Mitt sätt att gå ner i vikt är att ta bort allt som är socker i och gå långa promenader allternativt hitta någon annan motions form som passar dej, till slut så handlar det om plus och minus, för att gå ner i vikt, att gå ner i vikt är inte så svårt, det som är svårt är att inte halka ditt igen och gå upp allt som man har gått ner.
skogstroll
det ska vara bra för potensen whistling.gif sen har jag en gammal reklamlapp från 60-talet där det står "man blir mätt men inte fet av ägg" så det kanske ligger något i det
Mariette
Ska man bara äta ägg då eller?
Låter i så fall hemskt trist
skogstroll
jag tror inte på att svälta sig när man bantar, det är nog ganska kortsiktigt. Man kan väl äta gott fast skippa pizza, hamburgare, pommes frites och så. Ingen orkar nog i längden bara äta ägg eller isbergssallad
saga
Det är ju inte nyttigt att äta så många ägg per dag, tänk på kolesterolet!
Funkar gör det väl, om man nu vill ta risken....
Grejen med bantning är ju att äta mindre kalorier än du förbrukar, 9 ägg om dagen ger väl mellan 500-800 kalorier per dag (beroende på storleken av äggen).
Med andra ord är det en svältkost eftersom man (som kvinna) inte ska äta under 1200 kalorier per dag, ens under bantning. Är du man ska du nog lägga till 4-500 kalorier på det.
Jag tror att du hellre ska motionera minst 30 minuter per dag (snabba promenader är ok) och skära ner på feta produkter eller portionsstorleken.
Funkar för mig, går ner ca 0,5 kg per vecka och mår bättre än någonsin!
skogstroll
Ät bra och rör på dig, det gjorde jag (promenerade 45 minuter om dan) och gick ner mycket i vikt ändå utan att behöva lida, (jag åt ibland en pizza och tog en öl och det funkade). Det viktiga är att röra på sig
Pia L
Kolesterolvarningen är bara en myt

http://matohalsa.se/aggfrossa-och-kolesterol/
KURT
CITAT (Mariette @ 03-07-2009, 08:40) *
Ska man bara äta ägg då eller?
Låter i så fall hemskt trist

Nej man skall tydligen stoppa ett hårdkokt ägg i munen, principen är att då kan man inte äta något annat - ett mekaniskt hinder.
Meriona
Ensidig kost kan ju aldrig vara nyttig även om man går ner i vikt?
evni
Jag läste också att man kan bli hård i magen av så mycket ägg och som sagt det låter urtrist med samma kost dagarna i ända. Undrar hur det blir när man slutar med äggen och äter annan "mat". Jag har varit viktväktare 1 gång för flera år sedan. Gick ner 12 kilo på ett år. Av dom 12 har jag gått upp 12 kilo. Så nu är det dags att ta tag i det igen. Ska ut och klippa gräset nu. Det är ju motion det också.

/Eva
Pia L
Äggdieten går ypperligt att kombinera med andra kolhydratfattiga dieter, man lägger bara till olika grönsaker (utan stärkelse) kyckling, skinka eller räkor, man håller sig mätt och går ner fort i vikt.
Man bör sedan hålla ungefärligt den dieten ett tag framöver så att kroppen stabiliseras, sen håller man vikten (men inte om man ska försöka leva på skräpmat och godis)
saga
Det finns ju olika teorier här, jag är medveten om att ägg innehåller det s.k "goda kolesterolet" och inte det mättade som är den största kolesterolfienden. Men du bör ändå inte frossa i ägg dagligen. Har du ett normalt och sunt förhållande till ägg och i övrigt äter sunt så kan du äta ägg, men inte som en bantningskur!
Pia L
Jag gick ialla fall ner 11 kg på 2 veckor med ägg, grönsaker, kyckling, skinka och räkor, kohydratfattigt.
Effektiv bantningskur när man har bråttom eller som en spark igång för en långvarigare diet.
mamamaggan
Vet inte vad man ska tro om det här med kolestorolet. När jag slutade hålla igen på fettet och gick över till smör , vispgrädde , ägg , bacon osv. gick mitt kolestorolvärde ner . Viken metod man ska följa för att gå ner i vikt är nog individuellt. Har levt på 1300/kcal om dagen i ett år och motionerat varje dag utan att gå ner ett gram.

När jag gick över på " naturlig" mat ( inget lättmargarin osv ) gick jag äntligen ner i vikt och har inga problem att hålla vikten även om jag syndar ibland. Mer fett och mindre kolhydrater är vad som passar mig.

Åt inte nio ägg om dagen men minst två och mådde jättebra och kolestorolet gick som sagt var ner.
saga
Det är ju ypperligt Pia, för mig tog det ett år att gå ned 7 kg med hjälp av motion. Fast jag gjorde inget med kosten å andra sidan.

1300 kalorier och motion utan att gå ned i vikt? Tror du att din kropp ställde in sig på svält? Eller byggde du muskler? Kollade du med måttband?
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 03-07-2009, 09:34) *
det ska vara bra för potensen whistling.gif .....

rotfl.gif
Jaa. Både smal och hård whist.gif

CITAT (Pia L @ 03-07-2009, 10:15) *
Kolesterolvarningen är bara en myt

http://matohalsa.se/aggfrossa-och-kolesterol/

Där är jag berädd att hålla med. Trams.

CITAT (Pia L @ 03-07-2009, 10:36) *
Jag gick ialla fall ner 11 kg på 2 veckor med ägg, grönsaker, kyckling, skinka och räkor, kohydratfattigt.
Effektiv bantningskur när man har bråttom eller som en spark igång för en långvarigare diet.

tummenupp.gif
Anki på Öland
Samma här! Mycker animaliskt fett och så lite kolhydrater som möjligt. Det är ju också så att alla kan inte motionera av olika anledningar. Kan man då äte denna goda mat med massor av smör och grädde och dessutom gå ner i vikt och framför allt - hålla vikten utan att hela tiden vara rädd för att stoppa i sig något är det ju ett extra pluss!! Här ätit lågkolhydrat/högfettkost i 3½ år och har tappat 15 kg och mår bättre än jag gjort på länge!
Anki
evni
CITAT (Pia L @ 03-07-2009, 08:36) *

Oooj det vá mycket på 2 v. Grattis.

Kanske att man kan köra äggvarianten typ varannan eller var tredje dag. Och sedan dom andra dagarna äta normalt men mindre portioner. I dag har jag tlls nu (kl. 15,08) ätit 5 ägg och är inte det minsta hungrig. Men jag vet nog inte om jag bara vill äta ägg i morgon igen. Ska ju laga mat till övriga familjen senare och har även lasange sedan i går i kylen . Muuums. rolleyes.gif
Eva
Chamomille
CITAT (Anki på Öland @ 03-07-2009, 14:58) *
Samma här! Mycker animaliskt fett och så lite kolhydrater som möjligt. Det är ju också så att alla kan inte motionera av olika anledningar. Kan man då äte denna goda mat med massor av smör och grädde och dessutom gå ner i vikt och framför allt - hålla vikten utan att hela tiden vara rädd för att stoppa i sig något är det ju ett extra pluss!! Här ätit lågkolhydrat/högfettkost i 3½ år och har tappat 15 kg och mår bättre än jag gjort på länge!
Anki

Grattis! smile.gif Det fungerar och är jättegott!

CITAT (evni @ 03-07-2009, 15:10) *
Oooj det vá mycket på 2 v. Grattis.

Kanske att man kan köra äggvarianten typ varannan eller var tredje dag. Och sedan dom andra dagarna äta normalt men mindre portioner. I dag har jag tlls nu (kl. 15,08) ätit 5 ägg och är inte det minsta hungrig. Men jag vet nog inte om jag bara vill äta ägg i morgon igen. Ska ju laga mat till övriga familjen senare och har även lasange sedan i går i kylen . Muuums. rolleyes.gif
Eva

Du kan ju inte leva på bara ägg... Ät vad du vill fast strunta i kolhydrater eller minska drastiskt.
Pia L
Att avbryta kolhydratdieten är ingen bra idé, det tar nämnligen några dagar innan kilona rasar och gör du så så kommer du bara lura kroppen, den tror att den ska svälta och kroppen går på sparlåga, när du sen äter normalt så kommer kroppen inte att förbränna som den ska.
Att starta en kolhydratfattig diet kräver nästan 2 veckors strikt diet innan man kan mixa in vanlig mat i kosten, tyvär!!
Däremot att fasta varannan dag och äta normalpropotionerat på en assiett varannan dag fungerar också, det gjorde min syster och gick ner 10 kg på en månad, tillsammans med promenader.

Jag kanske bör tillägga att man inte går ner i vikt på att äta färre portioner, då tror nämnligen kroppen också att den ska svälta och sparar på det lilla man stoppar i sig, man ska äta ofta och regelbundet så finner man bäst resultat oavsett vilken dietform man nu fastnat för
Chamomille
CITAT (Pia L @ 03-07-2009, 15:22) *
Att avbryta kolhydratdieten är ingen bra idé, det tar nämnligen några dagar innan kilona rasar och gör du så så kommer du bara lura kroppen, den tror att den ska svälta och kroppen går på sparlåga, när du sen äter normalt så kommer kroppen inte att förbränna som den ska.
Att starta en kolhydratfattig diet kräver nästan 2 veckors strikt diet innan man kan mixa in vanlig mat i kosten, tyvär!!
Däremot att fasta varannan dag och äta normalpropotionerat på en assiett varannan dag fungerar också, det gjorde min syster och gick ner 10 kg på en månad, tillsammans med promenader.

Ups läste fel Pia.
Platinum
Att "banta" är inte bra, gå på en diet och sen äta som tidigare igen....det blir bara att vikten åker jojo.

Det är bättre om man ser över sina matvanor och försöker se eventuella brister, kanske man äter på oregelbundna tider, kanske man har någon last. Jag är övertygad att det är bättre om man kan försöka äta varierad kost och försöker komma till rätta med de eventuella brister man har när det gäller kosthållning än att hoppas på att en bantningskur.

Jag har gått ner 20kg på 2år bara på att sluta med socker i te och börjat äta på regelbundna tider och där ingick även att inte fuska med frukosten som jag var duktig på innan.
4:an
Jag tror att det du hört är en del av en diet, nämligen proteindiet. Det innebär att man under en kort tid äter mycket protein. Därav bl a äggen. Gå inte på myter. Det som gäller är att äta rätt, röra på sig ( promenader innan frukost om minst 40 min). Det som gäller är helt enkelt sunt förnuft! Ät i förhållande till vad du förbränner. Den enda man lurar är sig själv. Var realist! Är själv instruktör inom kampsport världen och hör mycket skit om dieter. Rör man sig lite äter man mindre. Jag kan verkligen rekommendera promenader innan frukost. Det gör nytta....sorry skrev detta under stress men blir upprörd över myter!!!! Lycka till! Skriv gärna om du vill veta mer!
PeterDeleter
Härligt ämne....

Själv har jag som rekord 6 stekta ägg och 3 paket bacon till frukost. Hoppas man går ner i vikt av det.

Finns det något godare än ägg och bacon?
mamamaggan
CITAT (saga @ 03-07-2009, 11:39) *
1300 kalorier och motion utan att gå ned i vikt? Tror du att din kropp ställde in sig på svält? Eller byggde du muskler? Kollade du med måttband?

Tro mig jag gick inte ner och blev inte smalare . Vi måste nog acceptera att vi är olika . Hade en moster som lades in för "test" på Sahlgrenska. Hon fick leva bara på näringsdropp , med så minimalt med kalorier som möjligt , i flera veckor och hon gick heller inte ner ett enda gram.

Har försökt banta med Nutrilett pulver och resultatet blev att jag gick upp i vikt av det pulvret . Jag har varit med hos viktväktarna och gått upp av deras diet , tror det vara 2,4 kg första veckan , trots att jag hållit dieten till punkt och pricka. Tröttnade efter ett antal veckor och efter att jag slutat så gick jag långsamt , långsamt ner igen.

Det som funkar för en/några funkar inte för andra , vi är olika.

För att återgå till det vi egentligen diskuterar så tror jag inte heller att man ska äta för ensidigt men att man måste faktiskt prova sig fram. Jag har bantat sedan jag gick i sjunde klass , ätit fettsnålt osv , och bantat mig fet. Nu har jag hittat metoden som funkar för mig tack och lov.
Meriona
CITAT (PeterDeleter @ 03-07-2009, 16:41) *
Härligt ämne....

Själv har jag som rekord 6 stekta ägg och 3 paket bacon till frukost. Hoppas man går ner i vikt av det.

Finns det något godare än ägg och bacon?

Fy sjutton för att bo med dej, jisses vad du måste pruttat.... giggle.gif
*Stintan*
CITAT (4:an @ 03-07-2009, 16:39) *
Jag tror att det du hört är en del av en diet, nämligen proteindiet. Det innebär att man under en kort tid äter mycket protein. Därav bl a äggen. Gå inte på myter. Det som gäller är att äta rätt, röra på sig ( promenader innan frukost om minst 40 min). Det som gäller är helt enkelt sunt förnuft! Ät i förhållande till vad du förbränner. Den enda man lurar är sig själv. Var realist! Är själv instruktör inom kampsport världen och hör mycket skit om dieter. Rör man sig lite äter man mindre. Jag kan verkligen rekommendera promenader innan frukost. Det gör nytta....sorry skrev detta under stress men blir upprörd över myter!!!! Lycka till! Skriv gärna om du vill veta mer!

Allt är inte myter och om du är instruktör inom en kampsport är helt ovidkommande. Olika metoder passar olika människor.
Det går inte att tala om för andra människor vad som är rätt eller fel eftersom det är så individuellt vad som passar.

Dessutom vill jag poängtera ännu en gång att alla människor kan inte röra på sig så mycket som vore önskvärt eller ta 40-minuters promenader före frukost. Själv skulle jag i så fall aldrig få någon frukost. Däremot äter jag LCHF-kost sedan 3 år tillbaka och det fungerar för mig och har blivit en livsstil. Äter nog 2-3 ägg om dagen och ibland fler.
Meriona
CITAT (*Stintan* @ 03-07-2009, 19:01) *
Allt är inte myter och om du är instruktör inom en kampsport är helt ovidkommande. Olika metoder passar olika människor.
Det går inte att tala om för andra människor vad som är rätt eller fel eftersom det är så individuellt vad som passar.

Dessutom vill jag poängtera ännu en gång att alla människor kan inte röra på sig så mycket som vore önskvärt eller ta 40-minuters promenader före frukost. Själv skulle jag i så fall aldrig få någon frukost. Däremot äter jag LCHF-kost sedan 3 år tillbaka och det fungerar för mig och har blivit en livsstil. Äter nog 2-3 ägg om dagen och ibland fler.

Huvet på spiken Stintan! jag kämpar också med övervikt (om än måttlig), men med diskbråck, artros, trasiga axlar och annat skräp så är det inte så himla fettbrännande motion man kan åstadkomma. Ond cirkel naturligtvis och ibland blir man lessen och orkar inte käfta emot när folk säger "cykla till jobbet" - javisst men jag bor på jättehöjden perallan och TILL jobbet kommer jag alltid, men inte hem, för knät håller inte. Usch för redigpellar sad.gif
Det kanske inte var trådämnet men det var skönt att höra någon mer inse att alla inte KAN även om de vill! coolgleam.gif
Anki på Öland
Har KOL pluss en trasig rygg så motion kan jag ju glömma..... Alla är inte 30, friska och hur rörliga som helst!!
Med mycket fett förbränner jag mycket, slipper lägga kolhydraterna runt midjan och kan gå ner i vikt. Kan klara mig från åldersdiabetes och andra s.k. vällevnadssjukdomar. Att motionera gör ju bara att man bygger muskler och det kanske inte är vad man strävar efter när man kommit över 45-50 års ålder och börjar bli lite krasslig i kroppen.....
Anki
Tobb
CITAT (skogstroll @ 03-07-2009, 09:34) *
det ska vara bra för potensen whistling.gif sen har jag en gammal reklamlapp från 60-talet där det står "man blir mätt men inte fet av ägg" så det kanske ligger något i det

Om man ska tro atkinsons dieten så ska man bli mättare at fett och proteiner, och därför inte äta mer än vad man skulle behöva.
saga
Fast just att bygga muskler är väl bra även i medelåldern, kan aldrig vara fel att få en bättre fysik. Sedan så får man väl rätta sig efter sina förutsättningar och göra sådant man klarar av. d010.gif
Snigelhatare
Självklart ska man äta bra mat och inte gå på myter.

Förr trodde jag på myten om lightprodukter. Men fett är ju en smakbärare och när man tar bort fett så ersätts det med mera socker istället. Det blir ju inga hälsovinster utav det. Hur fel det är med sötningsmedel istället för socker behöver väl inte nämnas längre, det tror jag de flesta är medvetna om.

Något som är konstigt så är det när man tittar på innehållsförteckningen på massa köttprodukter så har man tillsatt socker. Varför?

Rent kött, riktigt smör, grönsaker och måttligt med kolhydrater tror jag stenhårt på. Problemet är att det är ju så himla gott med smörgåsar. Hmm.
Azur
CITAT (Tobb @ 04-07-2009, 11:31) *
Om man ska tro atkinsons dieten så ska man bli mättare at fett och proteiner, och därför inte äta mer än vad man skulle behöva.

Det finns en BBC dokumentär om Atkinsons där man utvärderade dieten och kom fram till att den fungerar genom att protein sänker aptiten, så man blir mätt snabbare och totalt sett får i sig mindre kalorier. Fettet var irrelevant, men höjde aptiten något, dvs jobbade mot proteinet, så de rekommenderade proteinrik kost men att försöka hålla igen på fettet.

Jag provade atkins för några år sedan. Jag gick ner i vikt, ungefär ett kilo per månad, och mådde väldigt bra av dieten, har nog aldrig haft så glad mage, men jag led svårt av att inte få äta bröd. Jag älskar bröd. Dieten är dessutom väldigt dyr, det kostar att livnära sig på kött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon