KarinBost
Hejsan, köpte i förra veckan en Dahlia hortensia maxi på Hornbach, helt underbara blommor hade den och massor med knoppar. Men nu efter en vecka på balkongen i solen ser den inte lika rolig ut längre. Alla blommor har vissnat och även knopparna. Har vattnat ganska mkt pga att det varit varmt. Men varför ser den ut såhär?
Gunilla T
Bara en gissning men kan den ha stått skyddat inomhus och du satte den i gassande sol på balkongen?
KarinBost
Ja, men på Hornbach sa de att de skulle stå soligt? Kan man lämna tillbaka den tror du?
KarinBost
Eller skall jag bara klippa av de som ser "tråkiga" ut, och hoppas på nya?
Alexander-VG-zon3
ser inte ut som solskador utan att dom ruttnat eller frusit. alt att dom inte va avhärdade för att vara ute än och kan bli vissen även om det inte varit frost.

klipp veck det dåligt är vädret sedan bara bra för dom kommer mer knoppar.

solskador brukar se ut som vita/röda områden på blad och knoppar.

KarinBost
Klippte bort de som såg svarta ut. Men de nya som kommer ser likadana ut sad.gif. Vad ska jag göra, är det nåt fel på den?
Eva 33c
Nu vet inte jag om jag kanske missförstår dig. Men i ditt första inlägg så ser knoppen på den vänstra bilden skadad ut pga att skaftet till den har blivit "platt", det i sin tur kan bero på något av det som tidigare inlägg föreslagit.
Men nu får jag den uppfattningen att du ser själva den svarta färgen som ett tecken på att något är fel. Men så behöver det inte alls vara. Knoppen är först grön och innesluten i "blad" och "upprättstående" men ju mer den utvecklas skiftar den ofta färg (beror på vilken färg blomman och bladen har) och ser mer ut som en liten knapp på skaft som hänger ner. Sedan börjar kronbladen veckla ut sig.
Eller är de nya knopparna också skadade i skaftet som i ditt första inlägg?
Bara en fundering, svårt sånt här...
KarinBost
Tycker det ser ut som nåt är fel dels beroende på den svarta fären, men också för att sista biten på skaftet innan knoppen kommer äe som skrumpen, och orkar knappt hålla i knoppen de bara hänger...
Eva 33c
CITAT (KarinBost @ 06-07-2009, 16:32) *
Tycker det ser ut som nåt är fel dels beroende på den svarta fären, men också för att sista biten på skaftet innan knoppen kommer äe som skrumpen, och orkar knappt hålla i knoppen de bara hänger...

Skrumpna skaft och knoppar som hänger är absolut inte rätt. Blir alla nya knoppar så?
KarinBost
Ja, tyvärr, jättekonstigt?
Bassam
Hej, svarta färge och mjuka grenar bror på att blomma haft fryser.
H:Bassam
CillaM
Troligen är det frågan om för mycket vatten. Knipsa bort det dåliga, stjälken kan du knipsa av långt ner och snart har du nya knoppar igen.
Wilmer
Jag har haft dahlior i många år utan sådana problem(sniglar är mina problem). För ett tag sedan kunde jag itne motstå en mörkbladig dahlia med röda blommor (onamnad) på Coop forum. Dessvärre har jag fått samma problem som du, Karin, hela dahlian börjar nu se lessam ut dessutom. Alla mina egenplanterade dahlior frodas, men dyringen skrumpnar.. Här har inte varit frost på flera månader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon