Full version: Miss Marple
Berith
Hittade ingen egen tråd om Miss Marple? unsure.gif

Nu går det (eller iaf gick) tre varianter av Miss Marple - TV4 har just sänt fyra filmer med Julia McKenzie, och fortsätter med Geraldine McEwan nästa onsdag.

Igår såg jag en variant till, en som jag inte kan påminna mej ha sett tidigare. Kanal 9 visade en film med Helen Hayes i titelrollen, en dam med lite mer klös i än dom andra varianterna. Kanske i lite modernaste laget (80-talet) för att stämma in på originalet, men det funkade iaf.

Sen har ju Joan Hickson också spelat Miss Marple, samtliga tolv romanerna enligt Wikipedia.

Nån som sett tanterna och tycker något? smile.gif
Meriona
Jag har bara sett dem som går på SVT, och inte har jag en aning om vad tanterna heter. Hon som spelade förra sommaren var helt underbar! Jag hade lite svårt att ta till mig den nya Jan som spelar i årets avsnitt, men nu när man vant sig så är hon toppen även hon. smiley_small_hug.gif

Jag älskar hennes klurighet, hon slår ju alla på fingrarna... coolgleam.gif
Berith
Många länkar och bilder blev det, men så här ser dom iaf ut... rolleyes.gif

Julia MacKenzie

Geraldine McEwan

Helen Hayes

Joan Hickson
Meriona
Aha! Tack snälla Berith för att du ställer saker och ting till rätta för mig! wub.gif
Tjusiga tanter alla fyra, tänk om man hade den fräschören när man blir sådags! yahoo.gif
Rosmarin
För mig är det definitivt Joan Hickson som ÄR Miss Marple.
zaaritha
Såg också en glimt på nian!
Motti
Absolut Geraldin !hon är mest trovärdig. <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<älskr Engelska deckare typ Morden i midsommer.
Berith
Geraldin McEwan ikväll - men visst är det väl repriser...? g.gif
Gita
CITAT (Berith @ 03-07-2009, 10:08) *
Hittade ingen egen tråd om Miss Marple? unsure.gif

Nu går det (eller iaf gick) tre varianter av Miss Marple - TV4 har just sänt fyra filmer med Julia McKenzie, och fortsätter med Geraldine McEwan nästa onsdag.

Igår såg jag en variant till, en som jag inte kan påminna mej ha sett tidigare. Kanal 9 visade en film med Helen Hayes i titelrollen, en dam med lite mer klös i än dom andra varianterna. Kanske i lite modernaste laget (80-talet) för att stämma in på originalet, men det funkade iaf.

Sen har ju Joan Hickson också spelat Miss Marple, samtliga tolv romanerna enligt Wikipedia.

Nån som sett tanterna och tycker något? smile.gif

Neeeee...., tycker att hon är trist.
Gita
Berith
CITAT (Gita @ 08-07-2009, 20:43) *
Neeeee...., tycker att hon är trist.
Gita

Trist? Kanske för att det är pusseldeckare, man måste tänka själv? g.gif
Meriona
Jag hade sett gårdagens avsnitt förut, men kunde inte låta bli att titta ändå! wub.gif
Gita
CITAT (Berith @ 09-07-2009, 06:49) *
Trist? Kanske för att det är pusseldeckare, man måste tänka själv? g.gif

Ja, kanske lite för lättlagt pussel, och lite trista karaktärer som inte hållit över tid.
Gita
skogstroll
hur slutade det igår? jag somnade... whistling.gif
Bettis
CITAT (skogstroll @ 09-07-2009, 10:13) *
hur slutade det igår? jag somnade... whistling.gif

Jag missade också slutet coolgleam.gif whist.gif hur slutade det??? någon som såg slutet???
Berith
CITAT (Gita @ 09-07-2009, 10:12) *
Ja, kanske lite för lättlagt pussel, och lite trista karaktärer som inte hållit över tid.
Gita

Vad menar du med lättlagt? Du får ju inget direkt serverat, som i många nya amerikanska deckar-/polis-serier med analyser av fingeravtryck och annat. Här måste du ju ha hjärnan igång och lägga märke till allt själv - vem som gör och säger vad tex. Igår började det ju med ledtråden med klockan och tiden, en mycket viktig detalj i det hela. yes.gif

"--- karaktärer som inte hållit över tid" - tycker absolut att dom hållit. Mycket beror ju på skådespelarna, och det var därför jag började med att jämföra damerna som spelar Marple. Själv kom jag först i kontakt med JM genom Margaret Rutherford, en lite bastantare dam än dom här senaste.

Ja jag såg slutet, även om jag sett programmet tidigare.

Det slutade med att bokstäverna kom så där som det brukar i slutet av filmer.... Typ... tummenupp.gif
Bettis
CITAT (Berith @ 09-07-2009, 11:37) *
Det slutade med att bokstäverna kom så där som det brukar i slutet av filmer.... Typ... tummenupp.gif

naughty.gif rotfl.gif så du somnade också giggle.gif
skogstroll
zzzzzzzzzzzz d010.gif
Berith
CITAT (Bettis @ 09-07-2009, 11:41) *
naughty.gif rotfl.gif så du somnade också giggle.gif

Nejförsjutton! Jag är alltid på alerten, speciellt när det gäller sånt där. rolleyes.gif

Jo, dom som hade gjort det var konstnären och "självförvållade" änkan. JM såg dom ju nästan hela tiden i och runt ateljen/skjulet men dom lymlarna kunde mörda iaf.

Usch! nono.gif
skogstroll
hm ja jag tyckte konstnären såg lite misstänkt ut... cool.gif
Meriona
Och slirig... crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon