Limpan86
Hej odlar 3 olika sorters körsbärstomater för första gången. Nu har jag äntligen börjat se några kart men undrar när jag kan förvänta mig ätmogna tomater? Jag har läst att vanliga tomater tar cirka 6 veckor på sig att mogna. Går det snabbare för körsbärstomater?

Ska jag gödsla under tiden tomaterna växer? Har läst någonstans att man ska sluta gödsla när man har tomater påväg?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns ingen generell tid att det tar 6v för vanliga tomater, det är olika för olika sorter, det finns vanliga tomater med lång utvecklingstid och det finns vanliga tomater med kort utvecklingstid, detsamma gäller för körsbärstomater.

Vilka sorter är det?

Och JA man brukar göda tomater regelbundet.
KURT
Det är ju också väldigt mycket beroende på vad det är för väder, och vart man har planterat dem.
Limpan86
Det är en houndreds and thousand en päronformad körspärstomat som heter pear och en annan gul som jag inte kommer ihåg namnet på. De står i kruka på en terass med rätt mycket sol och hyffsat vindstilla.

Hur snabbt kan det gå som snabbast då?
Åsa, mälardalen zon 2
Houdreds of thousands är ganska ny så jag hittar inget om utvecklingsdagar på den sorten.

Pear säger ingenting det finns många pear, red pear, yellow pear etc. och de har olika utvecklingsdagar.

De som är snabbast brukar ligga på runt 55-60 dagar en del lite senare sorter ligger på 100-120dagar (från blomma till frukt) + hur bra vädret är spelar ju också roll mycket sol och lagom värme skyndar ju på mognaden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon