|
Monchichii
03-07-2009, 09:22
Hej,
Jag undrar varför mina pelargoner dör så lätt? De dör inte direkt, men det går succesivt. Oftast börjar det längst ner, dvs bladen blir bruna och jag tar bort de bruna bladen. Sedan hoppas jag på att det ska komma nya gröna blad, men icke sa nicke. Jag är noga med att vattna och de får stå så solen kommer år dem. Ska man byta jord till växterna ofta? Ska man ha en speciell näring?
Har något här på Odla några tips vad som ska göras?
//Nina
Jag är inte så kunnig på växtskötsel (även om jag hoppas bli det sen jag började komma in på det här forumet) men mina pelargoner brukar faktiskt trivas...Och man kan faktiskt undra varför egentligen för de får ingen speciell omvårdnad. Men så här lever mina pelargoner (som jag har dragit upp från frö - vet inte om det spelar någon roll - de vet i alla fall inte om någon annan behandling än min  ). Jag vattnar inte så himla ofta, egentligen bara när jag ser att oj, nu är det visst alldeles uttorkat i krukan... Byter jord gör jag inte... i år planterade jag inte ens om dem när de kom fram på våren, däremot fyllde jag på lite jord. Någon speciell näring får de inte heller, kanske jag vattnar med näringslösning någon gång per år när jag kommer på det... Krukorna står på förstutrappen där det är sol från morgon till tidig eftermiddag så de får rätt mycket sol. Och de är ständigt fulla med blommor... Lycka till! Kram Anna
Pelargonerna vill torka upp mellan vattningarna, de gillar att stå soligt eller åtminstone ljust. För att blomma bra hela sommaren  så bör du ge extra näring även om Ancajo tydligen lyckas ändå!
Meriona
03-07-2009, 17:33
Kan bara hålla med Saga, det är det som man läser och hör överallt, och det funkar här med. Sticklingar kan dö för mig ibland, men aldrig någon vuxen planta. Men vatten mindre sällan ska du se att de överlever (fast vi vet ju egentligen inte hur ofta du vattnat?)
Fiffiga Lisa
03-07-2009, 20:05
Jag håller med, börjar nästan "avsky" pelargoner, de är så svårflörtade! De dör alltid! De får pelargonrost, mjöldagg, löss och ja allt möjligt, även fast jag sköter dem fint! Smittar varandra gör de brutalt också, även om jag börjar med nya plantor och kastar bort alla de gamla så händer det alltid samma sak med alla, tyvärr!
Meriona
03-07-2009, 20:10
Vad trist! Det enda jag fått har varit gråmögel när jag övervintrat lite för fuktigt, men det gick bort med bikarbonat. Sjukdomar har jag inte märkt av alls.....
Amaryllis
03-07-2009, 22:10
CITAT (Fiffiga Lisa @ 03-07-2009, 21:05)  Jag håller med, börjar nästan "avsky" pelargoner, de är så svårflörtade! De dör alltid! De får pelargonrost, mjöldagg, löss och ja allt möjligt, även fast jag sköter dem fint! Smittar varandra gör de brutalt också, även om jag börjar med nya plantor och kastar bort alla de gamla så händer det alltid samma sak med alla, tyvärr! Jag trodde jag var den enda som tyckte så... men jag har samma problem. De enda pelargonerna jag lyckats med är de gamla doftpelargonerna jag ärvt, men annars så - INGEN ANNAN!  Bättre lyckas jag med Amaryllisar och Gardenior kan jag säga
Jisses, vad det kan vara olika. Själv lyckas jag inte ta död på dem hur illa jag än behandlar dem. De får heller inga sjukdomar. Märkligt.
Lars-Olof Arvids
04-07-2009, 16:34
CITAT (embees @ 03-07-2009, 23:12)  Jisses, vad det kan vara olika. Själv lyckas jag inte ta död på dem hur illa jag än behandlar dem. De får heller inga sjukdomar. Märkligt. Samma sak här. Jag är ingen expert utan en sådan som kallar mina sorter för "röd pelargon", "vit pelargon" o s v och sköter dem som alla andra krukväxter. På vintern blir de kvar på fönsterbrädorna och får en skvätt vatten emellanåt, vilket säkert är fel enligt expertisen. Jag byter inte jord och ger dem bara vanlig växtnäring emellanåt på sommaren. Men de lever och växer som bara den, och eftersom jag inte kan låta bli att sätta sticklingar emellanåt har jag bokstavligt talat så jag kan sälja. Kom och köp, den som vill!  Sedan ett par veckor har jag de flesta pelargonerna på min uteplats, eftersom jag inte har plats för dem inne längre. Nu när det är 30 grader på dagarna ser jag till att hålla dem fuktiga, annars får de torka ut mellan varje vattning. Olle
Jag är ingen expert på området pelargoner men de är en växt som jag verkligen älskar. Brukar göra så här: Vattnar de var 3 till 4 dag om de behövs annars så låter jag de torka ut ordentligt. Vattna från toppen av krukan och finns de vatten kvar på fatet efter ca 20-30 min så häller jag av det. Försöker ha lerkrukor till alla pelargoner för de trivs bäst i en lerkruka. Övervintrar mina pelargoner på fönsterbrädan och de brukar klara sig utmärkt.
Jag tror att de flesta tyvärr vattnar ihjäl sina pellisar för att de tycker inte om att stå med fötterna i vatten så att säga. Där av gråmögel och andra sjukdommar.
GunnellF
05-07-2009, 08:39
Så länge man inte vattnar för mycket brukar Pelargoner vara hur lätta som helst, tycker jag. Man ska ha lite is i magen och låta dem stå torra nån dag eller två mellan vattningarna. Dessutom behöver de en del näring för att bli riktigt fina och på senare tid har jag använt ICA I love eco, som gett mig otroligt fina pelargonia.
Amaryllis
06-07-2009, 11:35
Jag önskade att jag också kunde lyckas! Pelargoner är ju inte bara en sak, utan de finns i alla tänkbara sorter! Jag är i alla fall säker på att jag inte brukar vattna dem för mycket, utan mina före detta pelargoner vattnades med en skvätt då och då. Nu har jag en engelsk pelargon ute i balkongen, och denna har pelargonrost, men blommar oerhört vackert och har en mycket fin halvhängande form, jag önskar att den inte var sjuk  . Kommer den någonsin att återhämta sig, eller är det bara att slänga saken? Kommer den smitta andra växter?
Meriona
06-07-2009, 13:23
På PelargonSällskapets hemsida står det att den går att rädda genom att ta bort alla blad och isolera den från andra. Men att det tar lång tid innan den blir fin igen. Om den blommar så fint så kanske det är bättre att låta den blomma klart, men isolera den från andra pellisar. Går den sen rädda så är det bra, men om inte så fick du njuta av den vackra blomningen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|