Jag vill ha tips från er alla om vad man, med fördel, kan odla i krukor och kärl av olika storlekar.
Allt från sallat till frukt och bär.
Vill göra iordning "barnens trädgård" och i den blir det 100% ätbart.
Kan ni säga mej vad som fungerar fint i kruka och ungefär hur stor den bör vara samt liten placeringsinfo hade jag blivit mer än tacksam! =)
Funkar tex vinbär, rabarber och krusbär i krukor med? =)
skogstroll
03-07-2009, 10:02
jag odlar bondbönor i en gammal trädgårdskorg i rotting, det ser ut att bli en bra skörd

Jag har en rabarber i kruka också och det ser lovande ut det med. Kryddor är ju rätt tacksamma att ha i krukor
Nanashi
03-07-2009, 10:29
Jag har vita vinbär, jordgubbar, krusbär, gurka, tomat, chili och uppstammat krusbär i kruka. Tidigare har jag haft rabarber i kruka och även squash vilket fungerade bra. Det blir bara lite mer vattning och passning när man odlar i kruka.
Martin_Blomberg
03-07-2009, 12:27
Fikon är ju en fruktväxt som rekommenderas att odla i kruka. Dels för att begränsa rötterna (så att fruktsättningen gynnas) och dels för att lätt kunna flytta den till vinterförvaringen. Sommar = solig placering (vindskyddat), vinter= mörkt och frostfritt. Äsch, Flaxss eller nån annan kunnig får berätta mera om hur man vinterförvarar fikonträd.
symmetri
05-07-2009, 21:27
Rädisor, Krasse, Jordgubbar, Smultron, Mynta för att nämna några
hallonrosa
05-07-2009, 23:01
Hallonbuske i stor kruka!
blomkronan
05-07-2009, 23:25
Krusbär, jag köpte min buske i höstas på rean och hade ingen plast att sätta den på...

jag satte den i en plastkruka och den stod oskyddat under vintern... I våras trodde jag den skulle vara död... men inte

Jag har den kvar i krukan (för jag har inte gjort klart platsen den ska stå på) Den har MASSOR med frukt för att vara så liten
Kul projekt ni börjat med smiil!! LYCKA TLL! Här kommer några tips från mig och fråga mer om ni behöver för det finns oftast svar till de flesta frågor här på Odla.
Störbönor är ju häftiga och goda. Jag har sådana i en zinkhink (10 liter) på balkongen i år. De växer rackarn´s fort och barn tycker ju om när de ser att det händer lite med odlingarna. Klängena är över 2 m långa redan. Det finns lila, gröna och gula störbönor. Jag (läs gubben) har tagit 3 stycken 2m långa störar från skogen och bundit ihop upptill bara. De klättrar runt störarna så fint nu.
Smultron har jag också på balkongen i ett par gamla kängor. Gott att stoppa några i morgonfilen.
Persilja, gräslök, citrontimjan, citronmeliss, sallad och många fler kryddväxter som man tycker om går ju toppenbra att odla i krukor. De vill ju ha sol en del av dagen men jag har bara sol till 11.00 på min balkong men det funkar bra.
Tomater brukar vara roligt att odla som barn. Sol och skapligt stora krukor bara.
[attachment=37589:Balkong_...rminskad.JPG] Smulton till höger, bönor till vänser + div. däremellan.
Zissi, så läckert det ser ut! Praktbalkong
Jag har inget att tillägga, eller sa någon tomater....? De odlar jag alltid i kruka nuförtiden.
Söttok06
07-07-2009, 10:43
Hur stora ska krukorna vara för att t ex odla hallon, krusbär o vinbär. Tänkte att jag kunde köpa någon sådan stor plastkruka och placera någonstans på min lott. Vill inte plantera Hallonbuskar i jorden. Jag har krusbär på stam, men skulle kunna tänka mig någon mer sort, fast i kruka.
Ser nu att ingen tipsat om melon - gurka.. Rejäla kärl, eller mycket vatten och gödsla. Har provat pumpa, men bara prydnads.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.