Full version: Jorden full
vickeva
Vi har en plätt på stugtomten som ska göras om till rabatt/trädgårdsland/kryddträdgård, eller nåt.. Problemet är att den är full av rötter. Där står en del träd som vi ska ta ner, och då behöver vi ha dit någon som stubbfräser. Kan man "stubbfräsa" även resten, den rotfyllda marken (hmm är inte rotfyllning sånt som tandläkare håller på med... wacko.gif )?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

jag har TVÅ förslag till Dig - det ena heter upphöjda bäddar - då fräser Du INGENTING :-)
det andra är pallkragar - kika gärna in i pallkragsforumet om denna smarta metod.

För upphöda bäddar och köksträdgård/rabatter och kryddor, kika i mitt album t ex,

Hälsar ingrid
vickeva
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 23-10-2003, 20:33)
För upphöda bäddar och köksträdgård/rabatter och kryddor, kika i mitt album t ex,

Ååååå vad fint du har det!!! rolleyes.gif
Ska fundera och rita på något sånt..
Men egentligen hade jag ju tänkt buxbomshäckar och lavendel och gångar av gatsten... och hallonbuskar och kryddväxter... jag ser det framför mig..
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Tack skall Du ha :-)

Buxbomshäckar tar minst tre år gärna mer åt fem innan de liknar de underbara i böckerna :-))
man kan faktiskt ha det ändå med lite upphöjt också - inramande häckar etc. För den rena 'odlingen' så är upphöjda bäddar något av de bästa lösningen Du kan ha och kombinera det med häckar runt är nog ltie svårt men säkert inte helt omöjligt.

Jag har dreglat ordentligt över de fina dekorativa köksträdgårdarna jag med må Du tro, men sen jag insåg jobbet och egentligen vilken enorm extra plats man måste ha för att odla OCH ha plats till lavendel och buxbomshäckarna så då - näe.
Däremot hade jag tänkt mig en äppelhäck - men runt en icke upphöjd perennrabatt då - träden väntar jag på - tidigast till våren KANSKE - den låga viktorianska äppelhäcken är ju så vansinnigt vacker!

Man kan ju höja upp ett större parti med - muta väggar/ köpa mursten och göra en lite stöörre plattform som Du fylle rmed jord och grus och sand(köpt) elelr hästdynga och grus (stall och köpt sand) - så kan Du i denna fyrkant förvekrlgia Dina drömmar.

Om man skall ha 'allt' men har rötter segt med jord och hemiskigheter så kan man höja upp allt ( tänk vilken snygg stentrappa upp Du kan ha - som man kan sitta på med elelr ha en bänk emot) eller så gräva gräva etc etc.

Jobb - hur man än vänder på det.

Prova pallrkagar ett år i alla fall - det är itne vad Du hade tänkt men det är en bra bit på väg. I pallkragsforumet har en del medlemmar lagt u urfina designade krydd och köksträdgårdar så det går att få hur flott som helst!

Hälsar Ingrid

En ljuvlig kryddträdgård ( i mitt tycke) finns på Botaniska här i Gbg. De har en bra lösnin
vickeva
Hej
Jag lyfter upp denna tråd, för jag fick egentligen aldrig svar på min fråga.
Kan man "stubbfräsa" mer än bara stubbar? Kan man hyra in någon som fräser upp mark som är full av gamla rötter (och då menar jag FULL!). Jag skulle vilja gräva en gång och lite sådant, men det känns som det är helt omöjligt att komma ner med spaden.
KURT
CITAT (vickeva @ 03-02-2004, 10:16)
Hej
Jag lyfter upp denna tråd, för jag fick egentligen aldrig svar på min fråga.
Kan man "stubbfräsa" mer än bara stubbar? Kan man hyra in någon som fräser upp mark som är full av gamla rötter (och då menar jag FULL!). Jag skulle vilja gräva en gång och lite sådant, men det känns som det är helt omöjligt att komma ner med spaden.

Man kan inte fräsa upp marken, i så fall snarast plöja eller gräva med grävskopa. En lite grävskopa kan nog vara bättre än stubbfräs eftersom man både kan ta upp stubbar och gräva upp marken med den. Annars kommer ju rötterna att multna ganska fort om träden tas ner, men det tar ju några år, men de ger näring när de multnar också.
kerstin z5-6
Om du jordfräser marken kommer rötterna att finfördelas -är det ogräsartade växter har du en million efter fräsningen i stället för etthundra tusen innan sad.gif Dessutom tar det död på alla maskar .
Markduk + grus + upphöjda bäddar om du vill odla i år .
smile.gif
vickeva
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-02-2004, 10:51)
Markduk + grus + upphöjda bäddar om du vill odla i år .
smile.gif

Svårt att köra den varianten när man ska göra en gång...
Hur höga bör man göra upphöjda bäddar för att växter ska trivas?
Ingrid på Västkusten
Markduk + en pallkrage högt om Du skall odla kryddor sallad etc, det med rötter kan man kanske satsa på två i höjd.
Varför skall Du bara odla en gång? Eller är det en gång = stig?

Mellan pallkragarna blir det bra med stig, vi körde varianten markduk och så på med tio cm grus bara mellan bäddarna. Så det finns hopp om allt :-D
tvärtom!

Kika på Lena N's fina pallrkagspyramid i pallkragsforumet, tä'nk å odla i DEN och ha kryddor!

Hela hennes fotoalbum är riktigt fint exempel på vad man kan göra med pallkrage utan å gräva å fräsa etc.

Ge inte upp - våren är snart här å då kör vi så det ryker!!

Hälsar Ingrid
vickeva
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 03-02-2004, 13:02)
Markduk + en pallkrage högt om Du skall odla kryddor sallad etc, det med rötter kan man kanske satsa på två i höjd.
Varför skall Du bara odla en gång? Eller är det en gång = stig?

Mellan pallkragarna blir det bra med stig, vi körde varianten markduk och så på med tio cm grus bara mellan bäddarna. Så det finns hopp om allt :-D
tvärtom!

Kika på Lena N's fina pallrkagspyramid i pallkragsforumet, tä'nk å odla i DEN och ha kryddor!

Hela hennes fotoalbum är riktigt fint exempel på vad man kan göra med pallkrage utan å gräva å fräsa etc.

Ge inte upp - våren är snart här å då kör vi så det ryker!!

Hälsar Ingrid

laugh.gif laugh.gif laugh.gif grusgång laugh.gif laugh.gif laugh.gif menade jag ju
vickeva
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 03-02-2004, 13:02)

Jo den var verkligen fin!!!
Cilla
Vickeva - sättet att ta bort träd och behovet av att ta bort trädrötter beror på vilken art det är. Asp sprider sig t ex genom rotskott och fäller du en sådan rakt av har du en aspäng under många år framåt. Dessa ringbarkar man först, väntar 1-2 år och fäller sedan.

I övrigt är trädrötter bland det bästa humusmaterial som finns för kommande, nya växter. Jag har sett hur ungträd planterade precus på stubben av ett fällt träd följt det gamla trädets rötter. Slingrat sig om det gamla trädets rötter för att där finns syre och kommer fukt och näring att finnas i många år.

Trädrötter är värdefulla! Ringbarka träd som skjuter rotskott istället och behåll varenda rotdel som finns under marken!
vickeva
CITAT (Cilla @ 03-02-2004, 21:19)
Vickeva - sättet att ta bort träd och behovet av att ta bort trädrötter beror på vilken art det är. Asp sprider sig t ex genom rotskott och fäller du en sådan rakt av har du en aspäng under många år framåt. Dessa ringbarkar man först, väntar 1-2 år och fäller sedan.

I övrigt är trädrötter bland det bästa humusmaterial som finns för kommande, nya växter. Jag har sett hur ungträd planterade precus på stubben av ett fällt träd följt det gamla trädets rötter. Slingrat sig om det gamla trädets rötter för att där finns syre och kommer fukt och näring att finnas i många år.

Trädrötter är värdefulla! Ringbarka träd som skjuter rotskott istället och behåll varenda rotdel som finns under marken!

Det är mestadels tallrötter. Området är fullt med tallar och de har låååånga rötter. Tallarna står ju kvar men just den lilla plätt där jag vill odla skulle jag vilja ha rotfri.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon