LasseB
Trodde jag skulle varit klar med badrumsrenoveringen för en månad sedan det gäller ju att spärra fär vatten på fel ställen så det tog tid

Nu till utomhusvattnet som kan flöda lite friare
Hustrun vill bygga en altan för frukost och allt för heta dagar i öster med andra ord jag klurar på att lägga ett vatten i kanten på altanen men jaghar aldrig haft vatten på tomten så jag undrar om storlek, form och om jag måste ha pump.
Tänker inte ha vare sig växter eller djur i dammen utan mer en vattenspegel med trevlig inramning.
Mycket tacksam för förslag och ideér

Gasolgrill
Storlek och form beror ju på altanens utformning men generellt tycker jag vatten i trädgården skall vara i rundade former.

Pump är strängt taget inte nödvändigt men enligt min erfarenhet hjälper den till att hålla vattnet renare - även utan separata filter. Det ger dessutom bonusen att du får lite rörelse på ytan av vattnet.

Både djur och växter kommer du att få vilket du vill eller inte och det är trevligt.
Mony
Jag håller med att en rund form är trevligt på en damm och dessutom gör den en fyrkantig uteplats mjukare.

Grund damm som vattenspegel är vackert men jag lovar du kommer att få mersmak och vill ha både fiskar och vattenväxter!

Så tänk efter lite före. Är du 100 på att du bara vill ha en spegel, kör på din plan. Är du det minsta osäker, gräv lite djupare med en gång så kan du lättare ändra dig sen.
Du får ju vattenspegelkänsla även med en djupare damm.

Jag hade nog investerat i pump och kanske även filter. Det är inte så himla vackert med en vattenspegel som är grön och full av alger, vilket kommer lätt både utan pump och växter.

Ett tips är att klicka på profilerna hos de som skriver i Vatten i trädgården och få lite inspiration. wink.gif
LasseB
Tackar alltid en start men om jag är 100
NIX NIX NIX
är väldigt osäker på allt möjligt men har en idé att jag vill ha det såhär, vet att hustrun kommer att streta emot men att hon efter 2 år med damm vill ha näckrosor ja se kvinnor
har fått mycket inspiration av bilderna från ankironninge med flera
Mony
Vi ser framemot massor av spännande bilder på projektets framfart smile.gif
kina3
Tips: Bygg en mur med lecablock precis intill altanen så att vattenytan kommer nära och i nivå med altanen (straxt under)

Så här tex
http://www.facebook.com/photo.php?pid=1886...mp;id=567572758

Här finns fler bilder
http://www.facebook.com/album.php?aid=8036...mp;l=0257aeb1b3

Otroligt trevligt att kunna se vattenblänket och fåglar bada innifrån huset. Idag var det en gröngölingsfamilj som tog sig ett dopp.

Pump behövs inte. (om vissa kriterier uppfylls)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon