har succesivt satt ny sættpotartis dær jag grævt upp årets nypotatis. vad kan resultatet bli av det ?
Det blir mera potatis, inget konstigt. Däremot ökar ju risken för sjukdomar, främst bladmögel under främst Juli och Augusti. I södra Sverige kan man sätta ny potatis under Augusti ut i alla fall.
Jag odlar potatis i en pallkrage och börjar nu fundera på om det kan bli problem med nematoder? Jag har bytt ut lite av jorden då och då men det räcker kanske inte? Jag har också planterat tagetes och grävt ner plantorna på hösten för det har jag hört är bra. Jag har lite probplem med skorv men det beror väl på dålig vattning (har ju hört att potatis inte ska vattnas eftersom den då blir "blöt" vid kokning). Nu till min fråga; Hur vet jag om jag har nematoder?
Tagetes kan möjligtvis ha effekt mot nematoder som angriper rosväxter (rosor, hallon etc). Det enda säkra sättet är att antingen byta ut all jord varje år, eller enklare rotera odlingsplats, så att inte potatisen återkommer till samma odlingsplats förrän helst vart 4:e eller 6:e år. Det finns så många andra sjukdomar som också kan drabba potatis, och jorden drabbas också av näringsbrist, om man odlar samma gröda i flera år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.