Jordgubben (°_°)
För 2 år sedan köpte jag en kottepalm som jag råkade ta död på duh.gif
Sen slängde pappa den i komposten och där låg den i 1 1/2 år.
Nu i våras när pappa skulle tömma den hittade han kottepalmen och tyckte att den hade fina rötter.
Så vi satte den i en kruka, och nu idag (när jag skulle plantera min banan) så såg jag att den hade fått tre stycken skott, så jag hoppas att den överlever smile.gif

[attachment=37461:kottepalm.jpg]
Alexander-VG-zon3
Cycas revoluta - japansk kotteplam är väldigt väldigt sega och klarar torka och kyla under långa perioder dom klarar även av skogsbränder. och sedan när den väl mår bra igen och allt är rätt kan det helt plötsligt spruta ut 10-20nya blad. sköter du om den nu bra så kommer den bli fin på kort tid. ge den vatten och näring så får den extra fina och mer blad. ge den värme och sol med och vattan rikligt men låt den torka upp några dagar, under vintern låt den ha det torrare och lite svalare.
Fiffiga Lisa
Vad trevligt! Det kommer att bli en fin planta snart igen! tummenupp.gif
Jordgubben (°_°)
Min kottepalm växer så det knakar, se hur den har blivit nu!

java script:add_gallery(%22\r\nIMG_2103.jpg%20\r\n\r\n%22)java script:add_gallery(%22\r\nIMG_2118.jpg%20\r\n\r\n%22)java script:add_gallery(%22\r\nIMG_2131.jpg%20\r\n\r\n%22)java script:add_gallery(%22\r\nIMG_2208.jpg%20\r\n\r\n%22)

Jag skickar en ny bild när den har växt klart.
skogstroll
ååå lyckos dig! jag hade en trädormbunke som inte pallade inomhusvrärmen så den fick dra vidare till komposten (och där bor ingen ormbunke än)... önskar jag hittade en ny
Jordgubben (°_°)
Det önskar jag med.
Orkidétjuven
Kul att den klarade sig biggrin.gif

Jordgubben (°_°)
Nu är den klar! :D

[attachment=39414:IMG_0099.JPG]
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jordgubben (°_°) @ 29-07-2009, 14:16) *
Nu är den klar! biggrin.gif

[attachment=39414:IMG_0099.JPG]

vad vacker den blev bravo.gif nu kommer den stå stilla till nästa ''blad explosion'' vilket brukar hända till nästa vår-försommar.
evaisa
Häftigt att få följa Kottepalmens växande.
Tack för visningen!

Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon