mino
Jag är så besviken på min nysatta flammentanz som precis har börjat blomma. Den är ju rent cerise, inte åt något vinrött lilaaktigt håll utan den ser helt enkelt artificiellt tuschpennerosa ut. På alla bilder jag har sett på nätet så ser den röd ut och jag är rätt säker på att den såldes som röd. Kan det vara något i jorden eller den starka solen de senaste dagarna som påverkat färgen? Eller kan det finnas olika typer av flammentanz?
Christina i Taxinge~

Den här bilden tog jag för ett par dagar sedan på min F

[attachment=37462:dscn4445.jpg]

Är det den färgen du menar är "tuschpennerosa"....?

Väderlek kan påverka blomfärgen men inte från röd till rosa!
Kallt väder kan t ex göra vita rosblommor rosa.
Inget i jorden kan heller göra en röd ros rosa......däremot kan man ha köpt en felmärkt ros och fått en annan sort helt enkelt.

Kan du visa en bild?

lenaandersson
Många flamentanz är åt det rosa hållet, mina är det också. jag blev också besviken för jag skulle köpa en röd till min man för han tyckte rött var snyggt.
Christina i Taxinge~
Hmmmmmmm......men hur ser färgen ut när Flammentanz är rosa?

Tog denna bild för en halvtimme sen - är den rosa?

[attachment=37468:dscn4478.jpg]

mino
jag var ute och kikade nu när det inte var soligt längre och den kan nog ses som röd när solen inte ligger på. Men den har exakt samma färg som mina stockrosor. Jag hittade en Flammentanz på nätet som ser ut som min

Jag hade tänkt mig att den skulle se ut så här

(Bägge bilder från nätet på Flammentanz)
*Ulrica*
Christina, jag tycker också din ser rosa ut...

De Flammentanz jag har sett och som jag tänker mej ser ut såhär:

LÄNK

Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (*Ulrica* @ 03-07-2009, 20:18) *
Christina, jag tycker också din ser rosa ut...

De Flammentanz jag har sett och som jag tänker mej ser ut såhär:

LÄNK

Och den bilden tycker inte jag visar Flammentanzfärg, Flammentanz har en cerise ton i sig normalt sett.
*Ulrica*
Ok, bra att veta. Då ska jag inte skaffa en Flammentanz ifall jag vill ha en riktigt röd klätterros. Min mamma har en Sympathie och den är riktigt röd, som Flammentanzbilden jag lade in.

I LÅG beskrivs färgen på Flammentaz som "lysande karminröd" och Sympathie som "mörkt sammetsröd -blodröd".
emmalofo
Även min Flammentanz är åt det cerise hållet i år, tycker hon brukar vara rödare. Undrar om det inte kan vara solen i alla fall?

I vilket fall som helst är hon tjusig, har man inte en faluröd husvägg bakom så spelar det väl ingen större roll.
mino
emmalofo, nej egentligen så är det väl ingen större katastrof. Men jag har andra mer mörkröda rabattrosor jämte flammentanzen och jag tycker inte att de kompletterar varandra så som jag hade tänkt mig. Flammentanzen får helt enkelt räkna med en flytt, jag tror att den ska få svinga sig upp i vår guldalm, det kan nog bli väldigt läckert.
emmalofo
Skönt att det är fler än jag som flyttar runt mina rosor för att dom inte passar ihop som jag trodde smile.gif

I höst blir det värsta flytt-karusellen...
Chamomille
Nää. Den är Röd. Knallröd.
Thé
Jag har en Nina Weibull som jag tycker är riktigt röd, men efter någon dag i solen blir den mer cerise.
Kajsa

Flammentanz, här en bild som jag tog för några år sedan.
mino
Kajsa, ja så där ser min flammentanz ut när det är molnigt. Mer cerise än sammetsröd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon