skogstroll
03-07-2009, 15:14
Nån som vet om man måste pensla blommorna på aubergine?
På min fröpåse står det att det skall man göra.....har dock inga blommor att pollinera ännu...
Jag pollinerar aldrig och jag får alltid frukt, stora, fina, lila Black Beauty. Jag har redan 3 frukter på tillväxt!
skogstroll
10-07-2009, 09:14
ok nu har mina blommor vissnat så jag får vänta på ev. frukt
skogstroll
21-07-2009, 07:56
och nu har jag frukt

stor som tennisboll! Det ska bli kul att smacka i sig!
Grattis!
Visst är det härligt med egenodlad aubergine!? Nu återstår bara för dig att avgöra när den är mogen
skogstroll
21-07-2009, 08:02
jaa jag undrar hur stora de blir när man odlar själv!
Det är väldigt olika hur stora de blir.
Jag brukar ta mina när de stått stilla i växten ett bra tag. De ska ha spänst kvar och vara lagom mjuka (som de du köper i butik) när man skördar. Jag är alltid lika velig om tidpunkten.
Så här ser min ut i dag:
[attachment=38787:aubergine.jpg]
skogstroll
21-07-2009, 08:37
vad fin!

ja jag får klämma lite på den... fast lite till dröjer det nog. Nästa år ska det bli flera plantor i år hade jag bara två för att prova
Har ni era i växthus eller på friland?
Jag hade min först i växthuset men den tog plats så nu står den utomhus. Med knoppar, men de kanske inte vill slå ut i detta oväder, regn och blåst varannan dag.
Pius
Jag hade mina växthuset först, men eftersom de fick så mycket löss, så flyttade jag ut dem. Innan jag fick växthus, odlade jag dem ute från början och jag har alltid fått 2-5 frukter på varje planta.
skogstroll
22-07-2009, 08:08
jag har mina i växthuset, har hört de är väldigt värmekrävande. Inga loppor än så länge
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.