Full version: Aubergine
skogstroll
Nån som vet om man måste pensla blommorna på aubergine? smile.gif
4:an
På min fröpåse står det att det skall man göra.....har dock inga blommor att pollinera ännu... -cry-.gif
rosita
Jag pollinerar aldrig och jag får alltid frukt, stora, fina, lila Black Beauty. Jag har redan 3 frukter på tillväxt!
skogstroll
ok nu har mina blommor vissnat så jag får vänta på ev. frukt smile.gif
skogstroll
och nu har jag frukt bravo.gif stor som tennisboll! Det ska bli kul att smacka i sig!
rosita
Grattis! bravo.gif
Visst är det härligt med egenodlad aubergine!? Nu återstår bara för dig att avgöra när den är mogen whist.gif
skogstroll
jaa jag undrar hur stora de blir när man odlar själv!
rosita
Det är väldigt olika hur stora de blir.

Jag brukar ta mina när de stått stilla i växten ett bra tag. De ska ha spänst kvar och vara lagom mjuka (som de du köper i butik) när man skördar. Jag är alltid lika velig om tidpunkten.

Så här ser min ut i dag:

[attachment=38787:aubergine.jpg]
skogstroll
vad fin! smile.gif ja jag får klämma lite på den... fast lite till dröjer det nog. Nästa år ska det bli flera plantor i år hade jag bara två för att prova
Pius
Har ni era i växthus eller på friland?

Jag hade min först i växthuset men den tog plats så nu står den utomhus. Med knoppar, men de kanske inte vill slå ut i detta oväder, regn och blåst varannan dag.

Pius
rosita
Jag hade mina växthuset först, men eftersom de fick så mycket löss, så flyttade jag ut dem. Innan jag fick växthus, odlade jag dem ute från början och jag har alltid fått 2-5 frukter på varje planta.
skogstroll
jag har mina i växthuset, har hört de är väldigt värmekrävande. Inga loppor än så länge smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon