Nina K
Jag blir tokig på de små slemmiga åkersniglarna. De växter som de är förtjusta i blir totalt kalätna...av EN snigel! Varje kväll går jag och klipper mördarsniglar mest för sakens skull. De är ju ondingarna eller hur? Men när jag upptäcker riktigt rejäla skador på växter så är det alltid den betydligt mindre krabaten åkersnigel som visar sig vara skyldig. Dessutom är den så liten att man knappt kan se den.

Jag har en hosta med miljoner hål som jag envist bevakar. Igår hade en pytteskrutt till åkersnigel ätit ett HELT BLAD på hur kort tid som helst. Grrr...snacka om aptit.

Men jag måste erkänna att mördarsniglarna kommer att fortsätta stryka med. Det är alltid enkelt att skylla på någon stor än en lilleplutt :-)
saga
Jag har det precis likadant, det är åkersniglarna som äter mest! När jag flyttade in så fanns det massor av mördarsniglar och jag vet inte hur många jag klippte itu, och fortfarande gör. Men, så upptäckte jag att det är åkersniglarna som äter upp växterna! Så nu kollar jag i rabatterna med ficklampa för att få tag på de eländiga krypen. Och ja, visst åker mördarsniglarna fortfarande med, för sakens skull!
maxa
Instämmer jag med, trodde jag skulle hitta spanska snigeln i min grönsaksodling när mycket blev avätet men nix det var dom små rackarna så nu letar jag och plockar dom så fort jag ser en antydan till glupskhet.
Nina K
Intressant att inte bara jag har det problemet. Jag undrar om mördarsnigeln inte uppfattas som ett större hot för att den är ute i alla möjliga väder och därför syns mer - bortsett från att den är stor och ser farlig ut förstås smile.gif Åkersniglarna vill nog ha det lite mera blött (eller natt) för att komma fram. Häromdagen hade vi ett rejält skyfall på eftermiddagen - och sedan klippte jag uppåt 50 små åkersniglar som tittat fram ur sina gömmor. Har aldrig sett så många av dem förut. Och min trädgård är pytteliten...Men jag hittade bara en mördarsnigel.

En till sak, åkersniglarna kalasar också på varandras klippta lik!

Så hädanefter är alla sniglar mördarsniglar i mitt tycke. Alla kommer vänligt men bestämt att förpassas till andra (läs: sälla) jaktmarker. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon