ÄNTLIGEN!!!
Nu är det utgrävt ca 25 cm ned för grunden till mitt växthus Willab Euroserre Maxi 4 och uteplatsen runt om.
Men vad gör man smartast nu?
Markduk ska ju läggas ut, grus ska på och plintar ska gjutas, sockeln monteras fast i den. Men vad gör man smartast först? Och sedan efter det?
Atl 1:
Lägga på markduk och lägga på grus, gräva bort för plintarna och sedan montera? Problemställning: man måste då gräva bort gruset och göra hål i markduken.
Alt 2:
Gräva för plintarna, gjuta dessa (sockeln ska visst gjutas fast samtidigt) och sedan på med markduk och grus? Problemställning: man måste hiva gruset över sockeln.
Alt 3:
Någon annan variant? Hur har ni gjort?
Gjut plintarna först. Sockeln kan monteras efteråt. Sockeln är inte heller större än att det går lätt att "hiva" över gruset.
Jag grävde ur 110cm djupt, gjöt en sockel, murade upp med lecasten och återfyllde med jord igen! Det var "bara" 3 kubik matjord som skulle in i det hålet igen!
110 djupt!!! Oj!
Jag har ju tänkt att lägga sten överallt förutom vissa planteringsgropar/-rader som jag tänkt gräva ut när jag ser lite mer och vet exakt var jag vill ha dem.
Eller egentligen vet jag nog rätt bra redan nu hur jag vill ha det men man vet ju aldrig förrän allt är på plats...
Har för mig jag läste i en annan tråd att man bör montera ihop sockeln först innan man gjuter plintarna så man ser exkat var plintarna ska stå.
Om Du har fått hem växthuset är det en fördel att montera ihop sockeln och använda den för att mäta ut var plintarna skall stå. Då vet Du att plintarna hamnar rätt. Jag antar att Du tänker gjuta i papprör. Bäst är att göra hål för dem nu. Jag använde en jordborr för att göra hålen för plintarna. I dem stoppade jag gjutrör med en diameter på 15 cm.
[attachment=37497:PICT1699.JPG]
Var noga med att diagonalerna på hålen i hörnen blir exakt lika. Har du otur stöter Du på så stora stenar att de inte går att få upp, då riskerar man att få gräva istället. När Du är klar med alla hålen sätter Du i rören och väger av så att de kommer vågrätt (även här är sockeln till hjälp). Därefter fyller Du upp med markduk och grus.
Sen kan Du välja mellan att sätta plattor eller bygga växthuset, själv var jag klar med allt markarbete innan jag fick hem växthusen (det var spännande innan jag kunde konstatera att rören satt exakt rätt).
För gjutningen använde jag det rör med tratt som jag tillverkade av ett avloppsrör och två skarvdelar. Därmed fick jag ned betongen utan att spilla hälften utanför. Jag hade också en betongblandare och blandade till en säck medans jag fyllde i rören med föregående sats. Lite i varje rör och därefter packa med en stamp (rund platta i änden av en regel). När man sen fyller den sista biten gäller det att vara såpass snabb att betongen inte hinner härda.
När man fyllt ända upp i rören stoppar man i sockeln och kontrollerar att diagonalerna är exakta och att alla sidor är i våg (med ett stort vattenpass). Efter det låter man betongen härda långsamt genom att täcka den med plast och vattna på den.
Har Du sockeln på plats innan Du fyller upp med grus/makadam riskerar Du att repa den.
Erik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.