Meriona
Jag funderar på att vaccinera mig och sonen, vi är ute mycket i skog och mark och TBE har spridit sig hit ned runt Vänern. Har DU vaccinerat dig, var bor du? Vad kostade det och fick du några biverkningar? confused.gif

Vore jättetacksam för lite råd.... blomma.gif
Azur
Japp. Sommarstuga i Norrtäljetrakten, bokstavligen kryllar med fästingar. Har fått Borrelia två gånger, bara en tidsfråga innan jag skulle få TBE också.

Vaccinationen gick på 250:- första injektionen och 450:- för den andra, fick milda influensaliknande symptom efter andra sprutan, men inte så det var nån fara.
Meriona
Men visst ska man väl ta tre sprutor? crying.gif
Ett par tusen kan ju vara värt ändå för att slippa få hjärninflammation....
ängsvädd
Jajjamensan - jag har vaccinerat mig - inga biverkningar. Jag bor utanför sthlm, vid kusten. Har fått borrelia en gång och det var INTE kul sad.gif
Meriona
Mimmi- man kan inte vaccinera sig mot borrelia väl? Annars hade jag gärna gjort det på samma gång...
ängsvädd
Tyvärr inte sad.gif
Azur
CITAT (Meriona @ 03-07-2009, 21:07) *
Men visst ska man väl ta tre sprutor? crying.gif

Japp, tredje om ett år.
CITAT
Ett par tusen kan ju vara värt ändå för att slippa få hjärninflammation....

Ja, så mycket blir det väl inte, men uppemot en tusing för alla tre sprutorna kanske.
KURT
Jag började med TBE-vaccination, men när jag sedan insåg att jag får max ett fästingbett per år, så ansåg jag det inte vara meningsfullt. Endast någon procent av fästingarna bär TBE.
Chamomille
CITAT (KURT @ 04-07-2009, 04:56) *
Jag började med TBE-vaccination, men när jag sedan insåg att jag får max ett fästingbett per år, så ansåg jag det inte vara meningsfullt. Endast någon procent av fästingarna bär TBE.

Det är ganska meningsfullt när en smittad fästing biter dig.

CITAT (Meriona @ 03-07-2009, 20:18) *
Jag funderar på att vaccinera mig och sonen, vi är ute mycket i skog och mark och TBE har spridit sig hit ned runt Vänern. Har DU vaccinerat dig, var bor du? Vad kostade det och fick du några biverkningar? confused.gif

Vore jättetacksam för lite råd.... blomma.gif

Bor vid kusten i Tyresö utanför Stockholm. Här kostar det 250 kr per spruta. Inga biverkningar smile.gif
http://www.fasting.nu/
Meriona
Då ska vi göra det, vi får mängder av fästingar på oss varje år, men iår har ingen bitit sig fast ännu tack och lov.

Tack för länken Chamo - toppen! wub.gif
Malin_MeL
det är väl tre sprutor först och sen ska man väl ta en spruta vart tredje år om jag förstått det rätt
Åsa, mälardalen zon 2
Nej jag har inte vaccinerat mig trots att det finns massor av fästingar här + TBE. Fästingar verkar inte gilla mig, jag vistas dagligen i skogen, går barbent etc. och har bara haft 1 fästing som bitit sig fast i hela mitt liv. Samma sak är det med mina föräldrars hund hon får bara några enstaka fästingar, syrrans hund kan man plocka 30-50fästingar på efter att han vandrat runt i naturen på samma ställen vi gått på.
ängsvädd
CITAT (Malin_MeL @ 04-07-2009, 09:23) *
det är väl tre sprutor först och sen ska man väl ta en spruta vart tredje år om jag förstått det rätt

Jag tror det - hur 17 ska man komma ihåg det g.gif
Myosotis
Nej. Har funderat på det mycket men har ont om pengar, dessutom finns inte TBE just här (än). Min mamma har vaccinerat sig men reagerade inte på vaccinet. Hon fick många sprutor men det hjälpte inte. Om det är ärftligt kanske jag skulle vaccinera mig i onödan. dunno.gif Undrar om man inte heller kan få sjukdomen då? confused.gif
Azur
Jag önskar Frontline fanns till människa. När vi släppte ut katterna tidigare så fick de lätt ett halvdussin fästingar per katt och dag, plus lika många till som vi plockade innan de hann sätta sig, men sen vi börjat med Frontline har de varit nästan helt fästingfria.
ängsvädd
Frontline är väl ett gift som kan skada katterna?
KURT
CITAT (-Mimmi- @ 04-07-2009, 11:42) *
Frontline är väl ett gift som kan skada katterna?

Ja ett sådant medel kulle aldrig godkännas för människor. Överhuvudtaget är det ju inte bra att ha en sådan substans i kroppen under lång tid.
Azur
Den aktiva substansen är fipronil och kan ge problem hos överkänsliga katter eller om katten tillåts äta medlet, men är inte särskilt giftigt vid hudkontakt. Det är förstås ett insektsgift, och måste behandlas med viss respekt. Under optimala betingelser sitter det kvar i en månad och dödar insekter och fästingar som biter katten. Jag använder hellre en känd substans som fipronil än nåt av alla de odokumenterade "fästinghalsband" där man inte har en susning om vad det egentligen är som ingår.

Betydligt värre saker har f.ö. godkänts som medicin, t.ex. vissa malariamediciner.
ängsvädd
Det finns ju giftfria alternativ - lavendel exvis. Man ska gnugga in händerna med lavendel och sedan klappa katten tror jag. Citronmeliss och timjan tror jag också funkar.
Christoffer
Är det någon som har fått bestående men av fästingar?
Meriona
Men orsaken till att preparat godkänns till små husdjur och hästar är ju att de individerna lever kortare tid och därför inte hinner utveckla tumörer av dessa giftiga ämnen, vi människor tenderar ju att bli mer långlivade, det är därför det är andra restriktioner för oss.
ängsvädd
Jag tror inte att det är anledningen på att det ställs högre krav på läkemedel för människor - jag tror att det beror på att människor anses ha ett högre värde än djur. Djur kan drabbas av många skador av gifter - störningar vid reproduktion, nervskador, hjärnskador, tumörer. njurskador m m m m
Azur
CITAT (Christoffer @ 04-07-2009, 20:14) *
Är det någon som har fått bestående men av fästingar?

Enligt Wikipedia dör ungefär 1% av de som smittas av TBE, och 10 - 20% får permanenta nervskador. Borrelia ger också kroniska besvär i form av muskel och ledvärk hos en viss procent av de som drabbas, fast ingen vet mekanismen för hur smärtan kan sitta kvar efter det att infektionen försvunnit.

Det är som sagt de högre ersättningsnivåerna på skadestånden som gör att medicin för människor testas mycket hårdare och längre än medicin för veterinärbruk. Inget fel i det, men jag skulle gärna ha nåt som Frontline - tanken att jag blir så giftig att varje fästing och mygga som biter mig DÖR, tilltalar mig.
Snigelhatare
http://www.borrelia-tbe.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon