Full version: Julrosens frön
flinga100
Hej!

Mina julrosor har blommat och har fina frökapslar nu. Hur gör jag för att få fler julrosor nästa år? naughty.gif SKa jag peta ned dem i jorden bredvid växten eller kan jag så i såjord inomhus?
Åsa, mälardalen zon 2
När frökapslarna börjar spricka upp så kan du skörda fröerna, du lär få bäst resultat ifall du sår dem på direkten utomhus. Det behöver inte vara nära moderplantan huvudsaken att du har koll på vart du sår så du inte rensar bort dem när de gror till våren. Om du har många fröer kan du ju även testa att så mera kontrollerat i låda inomhus men tänk på att fröerna brukar behöva några månaders kyla för att börja gro.
flinga100
Tack! Jag ska genast gå ut och se om kapseln börjar spricka.
lenaandersson
det går mkt fort när den väl öppnar sig. så en del sätter fast en påse runt frökapseln. oftast hinner man inte på den.

det går mkt fort när den väl öppnar sig. så en del sätter fast en påse runt frökapseln. oftast hinner man inte på den.
flinga100
Tack för tipset! Två kapslar hade redan släppt, men en var hel ännu. Jag petade upp en skida och satte ned fröna i jorden i rabatten. Ska sätta en påse runt de andra skidorna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon