*Ulrica*
Igår såg jag helt plötsligt något vitt i de otämjda delarna av "trädgården". När jag kom närmare såg jag till min förvåning att det var en ros. Min sambo som har bott i huset i 13 hade heller aldrig sett den förut. Kan en ros bara dyka upp sådär helt plötsligt?

Vad kan det vara? Den är ca. 70 cm hög just nu, den doftar svagt men ljuvligt och den ser ut såhär:

[attachment=37475:vitros2.jpg]

[attachment=37476:vitros1.jpg]

[attachment=37477:vitros3.jpg]
*Ulrica*
Ingen som har den blekaste aning? dunno.gif

Någon som kan tipsa om vart man kan vända sig för hjälp? Eller ska jag helt enkelt strunta i vad det är och bara vara glad? yes.gif
svennis
Alba!
Maxima??
Stiffe
Ser ut som alba Maxima, även känd som bondrosen. En tuffing, och vacker och väldoftande. Ta väl hand om den.
/S
*Ulrica*
Ja, det verkar väl sannolikt då jag bor på en gammal gård. När jag har åkt till jobbet har jag sett liknande rosor och det är väl logiskt att folk köpte eller fick tag på liknande rosor förr?

Men hur i allsindar har den kunnat vara "försvunnen" länge för att sedan bara poppa upp??? confused.gif
Ezereht
Kan den inte ha kommit med frö från någon snäll fågel som ätit nypon?
*Ulrica*
Tror du det? Häftigt i så fall!
Stiffe
Nja, eftersom det inte är en art så blir inte fröavkommorna likadana som modersorten. Finns det samma buskar inom 2-3 m avstånd? I så fall kan det faktiskt vara ett rotskott. Ett annat alternativ är om ni har röjt på platsen. Den kan ha fört en tynande tillvaro under träd, sly och ogräs, och sedan vädrat morgonluft efter en röjning. Det är en långlivad tuffing.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon