Full version: uv-lampa
polecat
Jaha nu har det gått ett år sedan jag skaffade mitt filter till dammen. Det funkar perfekt men nu är det dax att byta uv-lampan, dyrt..... sad.gif .

Finns det någon som vet om det går att köpa denna lampa från någon grossist för elmaterial ?

Och i så fall vad det kan vara för benämning på lampan till mitt filter, Bioclear 10000 ?
MariaS
Jag har inte ens aktiverat min UV-lampa alls i år. INGEN skillnad! Det verkar helt enkelt vara bortkastade pengar! Och tänker man efter... UV-strålar finns ju i solljuset med och i betydligt större dos dessutom!
polecat
Hos mig gör det helt klart skillnad med uv-lampan är vattnet klart och utan blir det alger....
GME
Halloj smile.gif

UV eller ej det är en grej man får prova sig fram till då det är en hel rad olika faktorer som spelar roll.

Jag behöver också ett UVC rör specielt i början på säsongen, dett stänger jag snart av helt eftersom behovet minskar.
UVC har ett mycket lågt inträngningsdjup så därför använder man sig av ett rör där vattnet får rinna ett par cm djupt runt om. UVC från solen är i stort sett obefintligt eftersom det krockar med syreatomerna och dämpas ut innan det når oss, UVA och UVB orkar dock fram smile.gif

Nå hur som hällst dyra e dom rackarna, nu vet jag inte vilken lampa du behöver men om du kan läsa någon typ betäckning på den kan du ju kolla med en välsorterad belysnings firma vad de vill ha för den. Tyvärr är det inte mycket att tjäna då de i sintur köper från en importör i sverige som moste ta in ett minimi antal och ska ha sin slant för det hela o.s.v
Så återstår att handla via internett och kanske kan du hitta din lampa här Franska lampor wink.gif och se hur mycket billigare det blir med frakt och allt.

Lycka till !
polecat
Tackar för tipset.
Eftersom det inte finns någon bra beteckning på den lampan som sitter i så får jag köpa en philips eller dylikt och sedan skriva av beteckningen till ett annat år.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon