emmalofo
Min granne har denna ros i en kruka, och hon säger att det är en Astrid Lindgren. Men den ser inte ut som någon Astrid Lindgren jag sett tidigare. Mer som en gammeldags ros, men det blommar betydligt längre. Blomman är ganska liten, kanske 5-6 cm.

Vad tror ni?

[attachment=37491:DSCN49980001.JPG]

[attachment=37492:DSCN49990002.JPG]
renate
Jag kan inte säger vad det är för ros på bilden men en Astrid lindgren är det inte.Den ser ut så här.Bilden är inte ny,min har precis börjat blommar nu.

Astrid Lindgren .JPG

Kajsa
Den liknar en liten ros jag har som heter Petite Lisette, i nya LÅG är den placerad i Alba gruppen förut en Centifolia ros, sök bilder på nätet, den har matt gröna blad, blomman knyter sig och ett litet öga.
Har bara denna bild men ska fota den i veckan.

både ljus rosa och mera färg i rosa
emmalofo
Kajsa, rosen på din bild är jättelik, möjligen är din lite blekare rosa, men det kan väl variera mellan olika plantor? Den kan det absolut vara.

En alba alltså, men då remonterar den väl inte?

Om jag nu tycker den här rosen är underbar, men vill ha en liknande som remonterar, någon ni kan rekommendera eller kommer att tänka på?

Som alltid, tack för er hjälp!

Kajsa
Nej den blommar inte om ! Är på väg till jobbet men titta i mina album Bourbon rosor och Portlandsrosor dom är gammaldags och remonterar, där finns många som passar ihop.
Här en länk till Help me find
Petite Lisette
Stiffe
Hm, tycker inte det ser ut som en alba. Inte heller centifolia. Mer som en damascena. Men, tja, det finns ju en del rosa rosor att välja på om man säger... Hur som helst, definitivt ingen Astrid Lindgren, och definitivt en gammaldags ros. Om inte ska jag äta upp min hatt.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon