Full version: Skörda Blomkål?
pepme
Jag har odlat blomkål och satt ut den i planteringslådor i mitten av april. Nu är plantorna jättestora och blomkålen är ca 15-20 cm i diameter, vit till färgen och tydligt utvecklade i "kuddar"på ovansidan. I trädgårdsbok står att blomkål ska skördas efter 100-140dagar. Det har nu gått ca 85dagar, men säsongen har varit mycket gynnsam här i Skåne och allt i köksträdgården är långt kommet.
Jag behöver nu råd:
1. Ska jag skörda nu eller vänta?
2. Eftersom plantorna är 2 åriga - Ska jag då skära av hela plantan(ovan jord) eller ska något lämnas kvar?

Tacksam för lite hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror inte blomkål är 2-årig, 2-åriga kålplantor brukar blomma andra året, det man skördar på blomkål är ju blomknopparna och dina har redan blomknoppar och man brukar skörda direkt då huvudena är klara man vill ju inte att det ska bli blommor, man brukar bara skära av huvudena, du behöver inte lämna något kvar man brukar inte spara blomkålsplantor så du kan riva bort allt och kanske så något annat där för höstskörd.

Det finns många olka sorters blomkål en del snabba andra långsamma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon