maxa
Hej, för tredje året i rad har jag problem med min kaprifol som annars är väldigt tjusig i sitt växtsätt.
Blommorna ser ut att ha något "skit" i sig och sen tappar den knopp och emellanåt ser man små (rosaorangebruna) larver fira ner sig i något som liknar spindeltråd. Försöker ha ihjäl dom när det går men vad jag förstår så kryper dom ner i jorden för att sen återkomma om och om igen.
Tips på vad det är för sorts larv och ev behandling (kanske kan behandla jorden) önskas gladeligen så jag så gärna skulle vilja se den blomma fullt ut.

Tacksammast
Maria
flower
Kikade i min växtskyddsbok över vilka skadedjur släktet lonicera kunde drabbas av. Där stod det om två skadedjur i larvform bland annat Näbbtrymalens larver och kaprifolfjädermottens larver. Näbbtrymalens larver verkade bara gå på bladen under våren vad jag kunde förstå och gömde sig i inlindade blad. Kaprifolfjädermotten gick på blomknopparna. Kaprifolfjädermotten kunde behandlas med bakterien Bacillus thuringiensis var. kurstaki eller med en pytroid. Kanske att dina skador kan vara orskakade av kaprifofjädermottens larver.
maxa
CITAT (flower @ 04-07-2009, 12:39) *
Kikade i min växtskyddsbok över vilka skadedjur släktet lonicera kunde drabbas av. Där stod det om två skadedjur i larvform bland annat Näbbtrymalens larver och kaprifolfjädermottens larver. Näbbtrymalens larver verkade bara gå på bladen under våren vad jag kunde förstå och gömde sig i inlindade blad. Kaprifolfjädermotten gick på blomknopparna. Kaprifolfjädermotten kunde behandlas med bakterien Bacillus thuringiensis var. kurstaki eller med en pytroid. Kanske att dina skador kan vara orskakade av kaprifofjädermottens larver.

Vad är Pytroid?

Tack för all hjälp, kaprifolfjädermott är det definitivt o nu är blommorna avklippta o gått till förbränning.

Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon