Full version: Eniro eller Hitta?
Meriona
Eller finns det fler och bättre sökfunktioner? confused.gif
Jag tycker att man kan få lite olika träffar på de två ovan nämnda, men jag kan inte säga att nån är bättre eller sämre direkt, båda ger bättre resultat vid olika tillfällen, både när man söker på namn, nummer eller på kartfunktionen. Vore kul att höra vad ni tycker.
takstigen
Jag brukar använda Hitta
Numera kan man kolla i städer också (häftigt)
Huggorm
Brukar använda eniro, men det är nog mest av gammal vana
Meriona
Jo men Hitta är uppenbarligen snabbare på att uppdatera har jag märkt?
AnneMysan
Då undrar jag, VAR får Eniro och Hitta sina uppgifter ifrån?
Kan man själv gå in och ändra/radera sina uppgifter, på någon av dom?
Huggorm
CITAT (AnneMysan @ 04-07-2009, 22:07) *
Då undrar jag, VAR får Eniro och Hitta sina uppgifter ifrån?
Kan man själv gå in och ändra/radera sina uppgifter, på någon av dom?

Eniro ägs eller ägdes av telia, och var helt enkelt deras telefonkatalog på nätet. Så det är nog där dom får sina uppgifter ifrån.
Rosmarin
Jag tycker hitta.se är bra. Brukar använda den sajten. Även när jag behöver påminna mig om när någon fyller år. Har dåligt minne för allt som har med siffror att göra...
Danne031
Har aldrig tyckt om hitta.se utan använder bara eniro.
Berith
Använder eniro, mest för att jag inte tänkt på att Hitta finns. blink.gif

Har själv ändrat uppgifter på eniro, ändrade en jättekonstig adress som fanns i telefonkatalogen. Vete sjutton hur dom hade blandat till den... Jag ändrade på nätet och bekräftade genom telefonen nånting.
Chamomille
Eniro. Där får man ju sjökort dessutom smile.gif
Klura
Jag använder för det mesta Hitta.
Kollar ofta adresser till jobb jag ska på och har då satelitbilden aktiverad.
Man får känslan av att man "känner man igen sig" när man sen kommer dit tummenupp.gif

Google Earth är också bra.
Där klickar man på ett ställe och får fram kordinater som man sen använder till GPS:en.
Först laddar man hem ett program som heter Google Updater och via det tar man hem Google Earth eller något annat användbart program man vill ha.

Meriona
CITAT (Berith @ 05-07-2009, 08:31) *
Har själv ändrat uppgifter på eniro, ändrade en jättekonstig adress som fanns i telefonkatalogen. Vete sjutton hur dom hade blandat till den... Jag ändrade på nätet och bekräftade genom telefonen nånting.

Precis så har jag gjort även på Hitta, så det funkar samma. Men Hitta var kvickare.

Vad gäller företagsabbonemang så har jag bara mailat dem och fått bekräftelse sedan. Jag gjorde det till Eniro den 23/6 och Hitta i början av förra veckan. Hitta har redan ändrat, men av Eniro har jag bara fått ett bekräftelsemail, inget har hänt ännu. Så även där var Hitta snabbare att uppdatera.
Myosotis
CITAT (Berith @ 05-07-2009, 08:31) *
Använder eniro, mest för att jag inte tänkt på att Hitta finns.

Så är det för mig också. Sällan jag använder det överhuvudtaget. Konstiga uppgifter, ja. Jag har ett mobilnummer på eniro som jag inte känner till, jag använder ju inte mobil. Skumt. Kan det vara mitt mobila bredband? Det har hänt att folk har sagt "men fick du inte mitt sms?" blink.gif
mamamaggan
Använder båda men tycker Hitta är bäst. Som flera andra redan har sagt så är de snabbare på att uppdatera förutom att de i stort sett aldrig strular till det från början.

Eniro hade konstiga uppgifter om oss som ingen vet var de kom från och det var ett rent h-vete att få det rättat trots att man kontaktar dem med rätt uppgifter. Tog nog 8 månader och fem rättelser innan de fick till det nästan rätt men det som inte stämmer nu är var vi har vår sommarstuga men det orkar jag inte bråka om .

Klura
CITAT (Myosotis @ 05-07-2009, 15:46) *
Så är det för mig också. Sällan jag använder det överhuvudtaget. Konstiga uppgifter, ja. Jag har ett mobilnummer på eniro som jag inte känner till, jag använder ju inte mobil. Skumt. Kan det vara mitt mobila bredband? Det har hänt att folk har sagt "men fick du inte mitt sms?" blink.gif

Jag minns när jag fick min första räkning på mitt mobila bredband.
Jag trodde det var en räkning som hamnat fel för jag hade definitivt inte det där mobilnummret.
Var på väg att ringa Telia men kom på precis då att det nog var bredbandet.

Tobb
Hitta.se tycker jag är mycket mer användarvänligt, dock så finns inte alltid alla personer på den ena eller andra av dessa två.
Men satelitbilderna på hitta.se känns lättare att titta på, speciellt när de nu har 3d versionen också smile.gif
Dock om man vill veta sträckningen på drottninggatan i stockholm så är eniro bättre då hela den gatan blåmarkeras, har jag för mig,,,, för nu vill eniros kartfunktion inte alls! och nu är det även en "sökmotor", som om man behöver något annat än google giggle.gif så om man söker på drottning på supersök får man bara upp massor med annat skit.

Därför använder jag Hitta.se smile.gif
Chamomille
Det var ett bra svar. Ska nog försöka hitta Hitta jag me smile.gif
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 05-07-2009, 15:46) *

Ja det är ditt mobila bredband, så var det i alla fall för mig när jag hade mobilt bredband. Mycket irriterande, eftersom det inte fanns något annat nummer till mig på eniro. Antar att jag missade ett och annat samtal som ringdes till bredbandet i stället...
Bettis
Jag använder nog Eniro mest men ibland brukar jag nog kolla med hitta också.
Pia L
Jag letar på eniro först och sen hitta, finns det flera med samma namn så gör jag en sökning på birthday.se och jämför adresserna.
När man ska ändra på eniro så är det lite krångligare, men det är för att dom sitter inne med mer privat information än andra sidor, man ska inom visst många dagar göra en återuppringning för att bekräfta, det räcker alltså inte med att man fått ett bekräftelsemail, annars kan ju vem som helst ringa och göra en ändring.
Berith
Vem som helst kan inte göra ändringar, det måste vara från den telefonen det gäller naturligtvis. Men visst, vem som helst som har tillgång till den telefonen kan ju göra ändringen.

Ska kolla om jag finns med på Hitta....
bonden
använder eniro
Berith
CITAT (Berith @ 06-07-2009, 10:41) *
Ska kolla om jag finns med på Hitta....

Jag finns inte med!! yahoo.gif
Meriona
CITAT (Pia L @ 06-07-2009, 09:45) *
Jag letar på eniro först och sen hitta, finns det flera med samma namn så gör jag en sökning på birthday.se och jämför adresserna.
När man ska ändra på eniro så är det lite krångligare, men det är för att dom sitter inne med mer privat information än andra sidor, man ska inom visst många dagar göra en återuppringning för att bekräfta, det räcker alltså inte med att man fått ett bekräftelsemail, annars kan ju vem som helst ringa och göra en ändring.

Om det var mitt inlägg du svarade på, så är förfarandet helt annorlunda på företagssidan, där räcker det med ett mail från bolaget.
Pia L
Meriona : Jag glömde skriva att det var AnneMysans fundering jag svarade på
Meriona
Okidoki.

laugh.gif
skogstroll
jag brukar gå in på Eniro men om jag inte är nöjd går jag in på Hitta och hoppas hitta smile.gif
ylvahi
HITTA hittar jag bäst
aanderss
oftast eniro
Aqvakul
Eniro
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon