Kaspersixten
Hejsan,

Vi bor i ett nytt radhusområde och funderar rätt mycket på hur vi ska göra med trädgården. Vår baksida är ganska liten och på varsida om tomten som angränsar till grannar så är en måbärhäck planterad men på långsidan är det bara gräs. Vi funderar nu på att även plantera måbär här och har läst att man lätt kan ta sticklingar på måbär, hur gör man enklast detta? Kan man göra det när som helst?
//Katrin
vårälskare
Hej
Jag har en häck av med måbär som jag fått av min svägerska. Hon tog reda på kvistar när hon klippte sin häck. Dom planterade hon i sitt trädgårdsland och året efter fick jag dom små plantorna. Då var dom cirka 5 cm höga. Det är tre år sedan. det tar tid innan man får en stor häck den är ca 40 cm hög nu. Efterson den ska beskäras så den släpps upp 20 cm per år. Hur amn gör hittar ni om ni googlar. Jag bor i zon 5 Lycka till.
Bassam
Hej
det är lätt att öka Måbär med sticklingar , klippa oveda sticklingar på lång 20cm under fästbladen, sen plantera de i kruka som har jord ( sand + turv ), måste 10cm av sticklingar sätta i jorden , sen täcker de på plast påsar som har hål , obs : ta bort nedre bladen o göra snet på enda sticklingar o behålla fugt o varm bra, det är bra om du kan behandla sticklingar med röttsmedel eller om du kan ligga dem i Pilsvatten, plantera 10 stickligar i varje kruka. du kan göra under vinter o sommar.

H:Bassam
MariaS
Bästa sättet att sticklingföröka måbär, är att ta tillvara kvistar vid häckklippningen. TA sedan bort bladen på två tredjedelar och stick ner sticklingen i vanlig utomhusjord. TÄCK INTE MED PLAST! Då kommer de bara att mögla! (gäller alla sticklinga av utomhusväxter) Vid varma och torra perioder, kan man täcka marken med blöta tidningar efter att man vattnat ordentligt, för att jorden inte ska torka.

Annars kan man med fördel, klippa kvistar på höstkanten och sätta i jorden. Då är jorden tillräckligt fuktig för att sticklingarna ska kunna rota sig på våren.

GEnom att sätta sticklingarna ute så får de sin naturliga vintervila. Måbär rotar sig nästan till 100% på detta viset, så det är absolut inte någon svårförökad växt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon