hakelm
Är det någon som vet vad denna vackra buske, som dykt upp oanmäld i vår trädgård, heter?
Tacksam för alla svar
Håkan
[attachment=37508:buske.jpg]
Azur
Plymspirea
hakelm
Tack för det. Verkar stämma precis.
Håkan
Sussie F-Flower
CITAT (Azur @ 04-07-2009, 20:51) *

Ja, absolut en plymspiréa!
Har själv en likadan, precis utanför mitt köksfönster... yes.gif wub.gif
Eva 33c
Ska man vara petig så är det ingen buske, utan en perenn. Dvs den vissnar ner helt varje vinter och börjar om från början varje vår. Men den blir hög som en buske och är ju väldigt trevlig att titta på. Även om mina sprider sig väldigt med frö...
Sussie F-Flower
CITAT (Eva 33c @ 04-07-2009, 23:39) *
Ska man vara petig så är det ingen buske, utan en perenn. Dvs den vissnar ner helt varje vinter Ja, det gör den.... wub.gif och börjar om från början varje vår.
-Precis! Men den blir hög som en buske och är ju väldigt trevlig att titta på. Även om mina sprider sig väldigt med frö... Jahaaa....? gör den...? Då får man hålla koll då...? laugh.gif
Ezereht
Alltså jag har altid tyckte plymspirean är så tråkig. Ingen färg och flamsig form på blommorna. Vad är det ni gillar med den? Är det bladen? Min mamma älskade den, men jag älskade pionerna som stod bredvid. Hade jag fått välja hade jag bara haft pioner wink.gif Bara nyfiken! Vad ser ni som jag missat.
CillaM
På rätt plats är den underbart vacker tycker jag. En gammal växt som skulle finnas på varje gård för i tiden då den drar humlor och bin under den korta tid den blommar. En pampig växt helt enkelt i mina ögon. Jag har alldeles för många och ska gräva upp flera stora buskar i mars-april nästa år då jag har flera spekulanter till dom. Dessa buskar går bäst att grävas upp för hand tidigt på året, innan den börjar växa starkt.
Eva 33c
Jag gillar att de blir så stora, har man en stor tomt behöver man stora blommor för att "det ska bli nåt". De vita blommorna har en viss lyskraft om man planterar den i lite halvskugga-skugga. Ibland finns också behov av "utfyllnadsväxter" tycker jag. En lång rad med storblommande pioner kan, i mitt tycke , bli lite mycket, det är snyggt med något mera neutralt emellan ibland som framhäver de lysande stjärnorna.
Men som sagt, mina har lämnat fröplantor överallt och så fantastisk är den inte att jag vill ha så många. I år ska jag rensa bort alla utom den ursprungliga ruggen, tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon