Pia L
Jag har fått småmalar i växthuset, dom vimlar upp från morötterna och rädisorna, hur blir man av med dom?
Vilken skada kan dom göra?
Pia L
Ingen alls som vet?? Dom blir små smala streck när dom sitter still, alltså, dom fäller ihop vingarna, men inte som fjärilar....snälla!!! någon måste väl veta
Sussie F-Flower
CITAT (Pia L @ 05-07-2009, 00:48) *
Ingen alls som vet?? Dom blir små smala streck när dom sitter still, alltså, dom fäller ihop vingarna, men inte som fjärilar....snälla!!! någon måste väl veta

Hej Pia! smiley_small_hug.gif
Måste få fundera vad det kan vara för nåt...?
Stämmer inte överrens med vad jag tidigare har upplevt...
Åsa, mälardalen zon 2
Jordfly eller kanske nattfly? (de är fjärilar) är nattaktiva.

Såhär kan ett jordfly se ut
http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=...ory=Sommerfugle

Det finns jordflyarter som lägger sina ägg vid sånt som morötter så larven kan kalasa på rötterna.
Pia L
Det är tur att man har dottern här i helgen (med bra kamera) såhär ser den ut

ohyra i växthuset

CillaM
Är det inte häggspinnmalen? Har du hägg i närheten som angripits av malen? Kolla under trädet så ser du troligen alla vita klumpar av kokongerna (eller vad de kallas). Jag har mitt växthus nere hos mamma och precis innan man går in i gården till växthusen så står just en hägg, och de formligen kryllar av dessa vita mal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon