|
kamilenski
04-07-2009, 20:25
Hej.
Jag är ny på forumet och kan noll om trädgård. Ok. Jag vet att grönt behöver vatten :-)
Det är så att jag skulle vilja ha egna nötter. Hassel. Hur ska jag gå till väga för att plantera sånt i min "trädgård"? Bor i södra sverige nära Sjöbo. Jorden = sand. Var hittar man plantorna. Jord? När?
Tackar i förhand.
Du kan komma hit och hämta hur mycke du vill. Här växer den vilt, men jag tippar på att den vill ha lera, för det är vad vi har här.
Alexander-VG-zon3
04-07-2009, 20:51
istället för att gräva upp i skogen så kan du köpa på plantskola för där finns storfruktiga sorter som ger bättre skörd och bättre/större hasselnötter finns också andra roliga sorter till salu. plantera hasslen i ett soligt eller halvskuggigt läge i näringsrik fuktighetshållande jord. dom är rätt tåliga och tål varierande jordar dock.
Huggorm
04-07-2009, 21:09
Dom växer bra på sand här, men det finns ju förstås matjord överst Är det någon speciell sort man skall kolla efter om man vill stamma upp den till ett litet hasselträd? Det finns ju förstås den turkiska trädhasseln, men den blir väll snarare hög och relativt smal? Jag skulle vilja ha en som lämnar bra nötter och ser ut ungefär som den här: http://www.snell-pym.org.uk/photos2/2009-0...hazel_tree.html
Alexander-VG-zon3
04-07-2009, 21:15
i trädgården växer dom bra i en riktigt stenig och sandig väldränerad syd/väst slänt. men har blivit ''inlärd'' att dom trivs bättre på lite mer fuktigare och humurikarejord. annars är rätt så tåliga och växer bra på dom flesta jordar.
kamilenski
06-07-2009, 07:11
Och hur fort växer den?
Chamomille
06-07-2009, 07:19
CITAT (MariaS @ 04-07-2009, 21:35)  Du kan komma hit och hämta hur mycke du vill. Här växer den vilt, men jag tippar på att den vill ha lera, för det är vad vi har här. Typ så. Vi har gett bort plantor till Gotland men det vill sig inte  Men här växer de som ogräs. CITAT (kamilenski @ 06-07-2009, 08:11)  Och hur fort växer den? Fort  Om du inte har Rådjur då... CITAT (flaxss @ 04-07-2009, 22:15)  i trädgården växer dom bra i en riktigt stenig och sandig väldränerad syd/väst slänt. men har blivit ''inlärd'' att dom trivs bättre på lite mer fuktigare och humurikarejord. annars är rätt så tåliga och växer bra på dom flesta jordar. Det tror inte jag på.
Alexander-VG-zon3
06-07-2009, 07:49
CITAT (Chamomille @ 06-07-2009, 08:19)  Typ så. Vi har gett bort plantor till Gotland men det vill sig inte  Men här växer de som ogräs. Fort  Om du inte har Rådjur då... Det tror inte jag på. jag bryr mig inte om du inte tror på det
kamilenski
06-07-2009, 07:53
Ok.
Jag ska omformulera frågan.
Om man köper en riktig planta, och planterar den som man rekommenderar, hur lång tid brukar det taga innan det ger "nötter"?
Chamomille
06-07-2009, 08:00
CITAT (flaxss @ 06-07-2009, 08:49)  jag bryr mig inte om du inte tror på det  Nähä.
Preussen
12-10-2009, 12:18
finns det någon plantskola ni rekomenderar? helst ligga i skåne.
Davidia
12-10-2009, 12:36
Svar till Preussen:
Tycker att Flyinge Plantshop är svårslagna. I och med att de har partiförsäljning i anslutning till trädgårdsbutiken, kan de alltid ta in de växter man vill ha, om de inte har de i direktförsäljning. De kan oftast fixa större storlekar på växter också, så om man vill ha en mer uppvuxen hasselbuske till exempel, kan man beställa en solitärbuske på en 125-150 cm i topphöjd. Prata med personalen om beställningssortimentet.
De flesta större plantskolor som inte hör till en kedja, kan man göra specialbeställningar hos. Kolla med personalen eller ring runt innan och fråga.
Gossen Ruda
12-10-2009, 14:05
CITAT (kamilenski @ 06-07-2009, 08:53)  Ok.
Jag ska omformulera frågan.
Om man köper en riktig planta, och planterar den som man rekommenderar, hur lång tid brukar det taga innan det ger "nötter"? Lika lätt att svara på som att säga när första nattfrosten kommer. Det beror på läge, jordmån, näring mm. Mina som jag har flyttat till trädgården har nog blommat efter 5-10 år men då är det skogsmark.
Alexander-VG-zon3
12-10-2009, 15:03
köper man en planta på plantskolan så är dom oftast ympade och ger nötter rätt så tidigt.
Det Danska TV-programmet Naturtid sände ett avsnitt som handlade om växtförädling. Där var b la hassel, valnöt, fikon och kastanj. Och där visade de också hur man sår hassel. http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=91789
Sälkatten
14-11-2009, 11:24
Tänkte lägga mig i jordmånsdiskussionen lite. Här växer hasseln också som ogräs i hagarna och vi har ingen lera alls... Vi har morän  . /Carina, Skaraborg
skogstroll
14-11-2009, 12:41
CITAT (flaxss @ 06-07-2009, 07:49)  jag bryr mig inte om du inte tror på det  öhum?... här växer den i alla fall dels som en liten skog en bit bort och lite här och där, nere i skogsbacken på tomten bland ormbunkarna, vid huset där det är lite geggigt pga lite dålig dränering (ska glesa ut den när det är dags för den börjar ta över). Jag tippar på att de trivs på lite humusställen där ingen städar bort allt som ramlar ner, i små vitsippsbackar, lite skuggigt... har en liten fusklapp jag fått av min rådiga rådiga trädgårdsmor; slipa fröet med sandpapper, höstsås i kallbänk, skyddas mot möss. Vegetativ förökning: örtartade sticklingar i juni, avläggare vår.
Hel hassel behöver näring och humurik ( sanhaltiga jord ) , jorden är fuktig , men de tycker inte om torr o tung jord.
H:Bassam
Anders Roslagen
15-11-2009, 15:16
kamilenski, du kan köpa plantor som ger nötter första året, men då måste de vara stora, kanske ympade på stam som dessa två, har jag haft dem bara en sommar: [attachment=44360:090608tr_dhasslar.jpg] Och det blev genast lite skörd. [attachment=44361:091031_1101_012.jpg] Jag köpte de här på Westergaard - vad det såna du var ute efter, Huggorm? De är ympade på en stam av turkisk trädhassel.
Chamomille
15-11-2009, 15:35
Jaa, vet inte riktigt vad jag ska skriva, men här poppar det upp hassel överallt och vi har ganska tung lerjord. Området vi bor i kallas väl inte Tegelbruket för ingenting
Jag har hört att man måste ha minst två plantor för att det ska bli nötter. Stämmer det? Vill också gärna ha hassel, och vill gärna att det ska bli nötter, men vet inte om jag kan nöja mig med att köpa en planta.
Ingen som vet? Vill så gärna veta om jag ska köpa en eller två ...
CITAT (Anna F @ 22-05-2010, 21:49)  Ingen som vet? Vill så gärna veta om jag ska köpa en eller två ... Jag har en ormhassel som ger nötter och jag har då bara en...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|