Huggorm
Jag har fyra stycken catalpa speciosa som jag drog upp från frö i vintras. Tre växer så det knakar, men den fjärde har problem. Den växer också, men långsammare. Och så får den bruna, torra fläckar på löven. Till slut täcker fläckarna mer än halva lövet, och det ramlar av. Det går nedifrån och upp och och tar bladvarv efter bladvarv. Nu är det bara två friska löv kvar samt två små, nya. Ingen av de andra plantorna har haft minsta angrepp av det här. Däremot har deras nedersta löv gulnat och vissnat efterhand som dom växer uppåt, men det antar jag är normalt och det ser inte alls ut som de vissna fläckarna. Dom tre plantorna ser fullständigt friska ut, så jag undrar ju vad det är med den fjärde?

Tyvärr har jag slarvat bort kameran, så några bilder kan jag inte posta. Kanske går att gissa ändå?
Huggorm
Kom på var kameran fanns och så här ser ett nyligen angripet löv ut:

Alexander-VG-zon3
bladet i sig visar näringsbrist, dom bruna områdena tycker jag är ohyra eller torka eller svamp.
Huggorm
Är det dom gulgröna färgskiftningarna som tyder på näringsbrist? Jag har funderat på det, katalpa verkar vara träd som vill ha extra mycket näring. Men denna planta är bara 30cm hög, de andra är mer än dubbelt så höga med fem gånger mer bladmassa.

Någon synlig ohyra finns inte, men kanske det är något slags svamp. I såna fall bör jag väll göra mig av med denna planta snarast, innan det sprider sig till dom andra. Kanske skulle plantera ut den någonstans och låta den klara sig bäst den kan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 04-07-2009, 22:45) *
Är det dom gulgröna färgskiftningarna som tyder på näringsbrist? Jag har funderat på det, katalpa verkar vara träd som vill ha extra mycket näring. Men denna planta är bara 30cm hög, de andra är mer än dubbelt så höga med fem gånger mer bladmassa.

Någon synlig ohyra finns inte, men kanske det är något slags svamp. I såna fall bör jag väll göra mig av med denna planta snarast, innan det sprider sig till dom andra. Kanske skulle plantera ut den någonstans och låta den klara sig bäst den kan.

min är ju köpt som en rejäl planta men den klarar sig utan extra vatten och näring i sandjord, men den växer ytterst lite har haft den i 2-3år så den tar sig kanske.

ja det är dom som är näringsbrist. fullgödsel till nästa vår-försommar kommer göra den gott eller ev omplantering. men ge den inte för mycket så det försämarar vintern för den.

jag hade nog planterat ut den där ute oftast brukar ''skit'' på bladen lösas av sig själv om den planteras ut. dock hade jag nog gjort det till våren för att vara säker. men iförsig du har ju två till så du kan ju chansa och plantera ut den direkt nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon