Överbölingen
när jag vid sextiden på morgonen tittade ner över lägdorna. En jösse satt och käkade gårdagens klippta vitklöver i den västra delen. Hoppas att det är en hona som gett liv åt ett par kullar i grannskapet. Men vi har myche av räven.

Värmeböljan och barnbarn har sinkat trädgårdssysslorna senaste veckan. Småsaker har gjorts om än nödvändiga men stordåden har fått vänta. Vattningen har tagit sin tid.

För ögat tillfredsställs allt tidigare arbete nu när rosor och pioner briserar som ett amerikanskt fourth of Julyfirande.

Vi har knott vi har mygg vi har … Är gräsänkling just nu och försöker att hittade ultimata trädgårdssysslorna så att det inte syns att jag vilat mig. Rensade en igenvuxen pallkrage nere i lustgården och tillsköt en säck planteringsjord. Planterade ut alla squaschplantorna och några fådda prydnadspumpor. Lekte lite vid klippningen av lägdan (se AoT forum). Blir lite barnslig ibland.

Aichan har17 blommor som jag ser just nu. Pimpinellrosorna är 50/50 i busken och på marken. Samma sak med Finlands vita. Rosa gallica splendens blommar för fullt både där den har visum och inte. Pionerna är i en salig otakt. Irisar (jag vet inget om Irisar, det är Evas grej) blommar för fullt och somliga har blommat ut för året. I fönstret står en kaktus som med tre ”leder” följde med hem från Gran Canaria i november. Den har av allt att döma rotat sig i gjutsanden och det sticker faktiskt ut en blomknopp från nedersta leden (vad det nu heter).

Änglatrumpeter är något för söder om landsvägen. Vi kånkar ner våra två exemplar plikttroget varje år i perkällaren. Klipper ner så att de går in genom den 170 cm höga källardörren och vårdar den ömt tills vi vågar ta ut den för avhärdning. Vid det laget har den redan blommat. Nästa blomning kommer när vi i slutet av augusti tar in dem i växthuset. Trots tidig krukning av Dahliaknölar så har vi ännu ingen knopp i dem. Det harvarit ute i4veckor nu.Kan jag få utochinmotiverande råd? Jag börjar ledsna och det blir allt fler stackare som inte mår bra av livet i norr.

Det är ett helvete att försöka skriva när min favoritfilm körs på TV. Repmånad. Är ju retarderad reservare. Men tar upp tråden igen. Vill tala om att björkens musöron kom för fort i år. Därför har jag inte klippte en enda ros denna vår. Resultat att vi har överdådiga rosor.

På tal om tidigare jösse. För någon vecka sedan hade vi nalle i grannskapet. Jonna som så kavat i husses närvaro skällde på björnen härom året lade sig platt på marken och vägrade att gå vidare häromdagen. Förmodligen var det en nalle i grannskapet. Samma dag sågs 4 björnar i grannbyn, tre km österut. Och i går såg jag en liten söt rävunge vid vägkanten strax västanom garget.

I morgon gör jag årets sista gödselvattning av perenner. Det vi odlar för livets nödtorft fortsätter vi med gödsling åt.

Torkan har två sidor. Det finns en bra också. Skall man ta hem 15 kubik matjord så blir det inte diken när lastbilen far och man får jorden närmare användningsplatsen. Den andra sidan är vattning. Men ju mer vi försöker att vara odlare, desto mer eländigt torkande substanser tillför vi vår fuktighetshållande lerjord. Det där är ett dilemma. Rosor och de flesta pioner står i lerjord och där behöver vi inte vattna men i perennrabatterna har vi mixtrat och där krävs vattning.

Det blev lite långt men det är ont om trädgårdsfolk i grannskapet och någonstans behöver jag surra av mig.

Ha en fortsatt skön sommar

Från Överböle strax norr om Sveriges mittpunkt.
CillaM
Åhhh! Ni har det bästa kvar av all vacker blomning! Här strök pionerna med i vämen, rätt som de var så var de puts väck. Nästan, bara blombladen visar att de faktiskt har blommat. Istället har frösådda ringblommor börjat blomma och jättevädden blommar för fullt. Säkerligen en mängd andra också men idag har jag inte orkat röra mig i trädgården alls
Österläge
Alltid lika roligt att läsa dina krönikor Överbölingen! Har du funderat på att samla dem i en skrift eller skicka in till en tidning? Finns säkert många tidningar som gärna skulle ta emot dem! smile.gif tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon